Grundfärdighet Jakt -med två valpar!

 
 
Nu har Lady Lo -dotter till våran (läs Annas) Mori och Paris (import Schweiz) bott hos oss ett tag. För närmare presentation se deras sidor på hemsidan. Lady Lo är 4,5 måndad och Paris 5,5 månad gammal.
 
Så spännande och lärorikt med två valpar samtidigt. Än så länge är träningspassen korta så tidsåtgången har inte börja märkas så mycket. De har mycket roligt tillsammans också :)
 
Jag tycker om att se deras olika styrkor och svagheter, de är väldigt olika. Jag blir mer ödmjuk som tränare och kan konstatera att det jag förväntar mig av dem gällande olika utmaningar ofta blir helt annorlunda. Eftersom jag ofta kör samma sak med båda -men inte samtidigt, så ser man skillnaden på hur de förhåller sig, deras uthållighet, spontanitet, självständighet, samarbetsvilja, leklust, inlärningskurva osv. Jämfört med att "bara" ha en valp så lägger jag inte lika mycket focus på mig som tränare och på vad jag gör..utan mer focus på att acceptera och arbeta utifrån just den valp jag tränar för tillfället.
 
Det jag var mest rädd för innan vi skaffade två valpar samtidigt var nog över hur jag skulle kunna knyta an till båda två lika mycket. Det är Inga problem, de har redan skapat varsin jätteplats I mitt hjärta :) Det är lite som att de förstärker varandra..mörkret gör att  stjärnorna märks lite mer -som Winnerbäck sjunger!
 
 
Jag bifogar vårat grundfärsighetsschema för jakt som vi arbetar efter. Kanske mer ha att checka av med. Vi går valpkurs för Pia Fors, hon är klickerinstruktör och har själv retriever. Jag och Mattias turas om med valparna från gång till gång, även om det mest är jag som tränar dem hemma. Sedan går vi en gratis onlinekurs för perfekta avlämningar via "Apportering till vardag och fest" -de är helt suveräna. På det läggs det ju till miljöträning, vardagshantering och mycket "drivkrafts och motivationsträning" för jakten. Jag har börjat tjuvgå kursen "jaktfot och stoppsignal" som jag sparat sedan jag och Ninnibell gick den via apportering till vardag och fest. Väldigt bra kurs!
 
En sista reflektion. Några styrkor jag ser hos valparna och vad jag behöver lägga fokus på i träningen. Så som jag tror att det är just i dag. I morgon är en annan dag och de utvecklas så fort :)
 
Paris styrkor: Mycket spontant sök, stort jaktintresse, spontan på vilt, härlig fart, klarar av passivitet mycket bra, trygg i nya miljöer.
Stora framsteg: Att komma till mig med det hon hittar. 
Arbeta på: Stärka i att hon inte behöver hålla koll på omgivningen.
 
Lady Lo:s styrkor: Otrolig apporteringslust -fort hem till matte, stor lek och kamplust, väldigt uthållig och snabblärd, stor samarbetsvilja, trygg i alla olika sociala situationer, mycket social med alla.
Stora framsteg:
Arbeta på: Passivitet  
 
Paris (brun) och Lady Lo
 
 
 
 
 
 Grön= Grundnivå
 Blå= Klara grön innan blå tränas
 Röd= Klara blå innan röd nivå tränas
 
 
 
 
 
 Veronica
 
 
 
 
 

Kommentarer

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0