Valpstadga

Ninnibell har sedan hon var kring 8 veckor apporterat leksaker och minidummisar. Kontrollerade former i kök utan dessto mer störning. Och hennes belöning har alltid varit att få sitta i min famn och gosa...hon har då haft kvar saken i munnen -sen har jag lirkat loss den och gjort en till apportering som belöning. När jag blandat in godis har hon spottat ut dummin innan hon nått fram till mig -för att fort få godisen! Fel av mig att börja med det innan jag klickat in avlämningar. Men inga problem att backa :)

I går tränade vi tillsammans med Mori -brorsan som bor hos andra kennelmatten Anna. Nyttiga inkallningsövningar med godis och lek som störning, vi hjälptes åt för att ha full kontroll på belöningarna. Några hundar gick förbi, bra störning.
 
Vi körde även första passet "stadga": Sittande under uppflog ger klick! Först blev hon lite uppspelt och ville "jaga"..tog inte många klick innan Ninnibell förstod och satt som sement.....så tänkte att jag gör det svårare med en gång emellan då hon får springa till den flygande dummin (med kommando förstårs)-då blir ju förväntan att kanske få hämta det hela lite svårare. Den flög..-jag kommendera...men NB satt som om någon klistrat fast henne! Nåväl, hon skuttade glatt dit när hennes trans brutits :)
Det jag vill ha sagt är igentligen: Träna stadga som om det vore en lika viktig aktivitet som att apportera -för det är det...och det är dessutom ofta svårare för hundarna. Med er hjälp kan en apport de inte få hämta bli (nästan) lika rolig som en som de får hämta! :D

Både Keron (vid sjön) och Fyra (med geväret) har varit på flera timmars jakt med Mattias (olika tillfällen), tyvärr dåligt med fågel -men mycket nöjda hundar ändå :)
 
                                                                                                           
 
                                                                                              
                             
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
//Veronica

Kommentarer
Postat av: Anne-Sofie

Härliga bilder! Har tidigare haft pointer men är för tillfället utan hund i väntan på att skaffa min första curly. Kommer hålla utkik efter mer bilder, hundarna är så vackra i fjällmiljön. Lycka till med nya valpkullen, hoppas på valpar med excellent motor!

Svar: Tack så mycket! :) Ja, vi håller tummarna att Fyra är dräktig..! Tittar man på henne och hanen vi använt borde det bli valpar med mycket motor :) //Veronica
Anna Siikavuopio

2014-11-09 @ 19:56:17

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0