~ Passivitet med Ninnibell ~

 
I går arbetade Mattias eftermiddag så jag, Keron, Fyra och Ninnibell gick en skogspromenad tillsammans. Vi hade med en minidummis...och då blir det alltid massa träning :)

Vad jag än gör med en av hundarna så får de andra samtidigt träna på att vara passiva. Keron och Fyra kan det där, man behöver knappt säga något. När de (helst Fyra) ser att jag ska göra något med en av de andra hundarna så sätter de sig själva om jag inte "placerat" dem.

Storhundarna fick söka och dirrigeras till den lilla minidummin. Jag la stort fokus på att Ninnibell skulle sitta LUGNT vid min sida trots att hon såg hur en av de andra arbetade. Hon är riktigt duktig, får en godis med jämna mellanrum...kan vänta ganska länge mellan godisbitarna eftersom hon fått denna typ av passivitetsträning några gånger redan. Använder inte koppel -eftersom JAG då blir duktigare på att göra det lagomt svårt för NB och ge tillräkligt med belöning för att hon ska klara uppgiften!

En gång hände det att hon i Kerons språng (stor intensitet) när jag skickade ut honom sprang efter -men jag ropade hennes namn och hon vände direkt. Bra att ha en "extra-broms" för att få in henne. Men målet är att ALDRIG behöva använda "extra bromsen"!

Ninibell fick förutom all passivitetsträning, några mini-markeringar med fokus på inlevereringen. Kastar aldrig ut dummin förrän hon sitter och hon måste vara lugn innan hon får hämta. Hon är duktig på att sätta sig och att hålla sig lugn eftersom hon gärna vill att jag kastar dummin. Kom in bra med dem också! Kunde inte låta bli att göra någon svårare som landade i en buske....bara för att testa :) Hon klarade det! Finns ingen anledning att träna så redan, fokus ska vara på inlevereringar, följsamhet och stadga. Att kasta dummi till en valp kan ibland skapa för mycket motivation-stress, vilket gör att valpen inte lär sig så mycket utan mest arbetar på instinkt. Tänker jag :)

En mycket viktig träning; vi varvade att NB fick hämta dummin -med att jag kastar den UTAN att hon får hämta! Och att belöna att hon sitter, att hon följer mig i stället för att få hämta..Hon ska inte känna frustration för att hon inte får hämta..
 
//Veronica
 
Mori ska lämna dummin till matte Anna
 
 
 Mori 
 
Ninnibell
 

Kommentarer

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0