Drivkraft & träning

Imponerad av Ninnibell: Första gången hon skulle sitta lugnt i ny lokal med 6 andra valpar -stor utmaning! Trots all denna stöning klarade hon att koncentrera sig och var motiverad att testa nya beteenden så hon klarade frivilligt läggande 3 gånger! Vi har aldrig tränat detta med henne, vilken tjejj :)

Dirrigering
Vi kommer gå klickerkurs för Pia (grundfärdigheter) -kan ju hända att jag vill tävla lydnad än en gång...träna är ju alltid nyttigt och roligt! Fick en tanke om att använda targeting till att lära in dirrigering -utan att blanda in dummisar. Lär hon sig konceptet så kan ju koner användas. Och man slipper hindra henne om man går för fort fram -för att hon inte ska ta dummin och få belöning för att ha "lyssnat fel". Om hon kommer vara det minsta lik sin mor så har detta inlärnignssätt stora fördelar -lättlärd, inlärningen befästs fort -vilket gör att det kan bli fel i inlärningen om jag inte har möjlighet att ha full kontroll på belöningen. Vilket jag inte har om dummisarna ligger ute!

Gör hon fel med bara korner så händer ingenting, ingen belöning. Sen när hon är säker på vissa avstånd och i vissa miljöer så läggs helt enkelt dummisarna till! Ska bli spännande att testa detta inlärningssätt :)

Vinter-jaktträning
Våran tanke är att ha gemensamma träningar med de 4 valparna i stan (haft några redan) under vintern -Träna på grundfärdigheterna för jaktträning (stoppsignal, jaktfot, närsökssignal, avlämning osv) inomhus. Hittat några omgjorda grundfärdigheter från inriktningen lydnad/bruks som vi nog kan utgå från och putsa till! Brist på avstånd kompenceras med störning vi lägger till!
 
 
Drivkraft
Läser Anders Hallgrens "Motivation & drivkraft", bra bok! Är dock lite mer inriktad mot bruks, men går att tänka om såklart :) En sak som jag tagit fasta på och känner att jag tror på är att drivkraften och motivationen hos hunden har bättre chans att bibehållas igenom att "grundaktiviteten" lärs in först. Och detta stämmer ju med teorin om att hundarna ofta ta till de beteenden de först lärt sig. För våra retrievers betyder det att APPORTERINGEN ska läras in först -lydnaden, signaler osv lärs in efter apporteringen. Eftersom hundens motivation ATT "lyda" kommer från drivkraften att apportera!
 
Obsevera att jag inte menar att lydnaden och signalerna är mindre viktiga :)

//Veronica
 

Kommentarer
Postat av: Cissi, Bonzo & Diva

Jag använder target i olika former för att träna dirrigering och tycker det fungerar bra. Jag upplever att hunden förstår snabbare vad vi tränar och inte låser sig (blir för het) vid att det ska apporteras.
Jag har gjort lite olika kedjor med Bonzo där han först fått springa till target , fått stoppsignal +höger/vänster till dummie. Alla delar fungerade mycket bättre när han fått göra det med bara targets först :)

2012-10-24 @ 22:53:55
Postat av: Veronica

Låter superbra! Ska bli kul att testa :)

2012-10-25 @ 08:49:06
Postat av: magda

Vilka fina hundar du har!

2012-11-12 @ 16:29:37
URL: http://magdaolofsson.blogg.se
Postat av: magda

Vilka fina hundar du har! :)

2012-11-12 @ 17:56:16
URL: http://magdaolofsson.blogg.se

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0