Hundliv i Barcelona!

För ca 1 år sedan var jag och Mattias i Barcelona. Det var något med hundlivet där som var så fantastiskt och härligt så att jag än i dag kan prata om det och nästan få tårar i ögonen.

Kanske det är för att man har förutfattade meningar om hur hundar i storstäder har det. Kanske det är för att jag har trott att Sverige kommit så långt i hur vi tar hand om våra hundar.

Vilket som, i Barcelona var 95 % av alla hundar lösa. De gick i parkerna tillsammans med sin matte/husse som nästan alltid hade en boll eller leksak som de lekte med sin hund med. Det var många hundar i parkerna, såg aldrig något slagsmål..däremot var det mer än en gång vi stötte på någon som lät sin hund hämta studsande bollar -till hundarnas stora förtjusning :)

Hundarnas kroppsspråk utstrålade harmoni och glädje. Jag var överraskad och blir varm i hjärtat av att tänka på hur de hundarna hade det...!

Koppel kan så lätt skapa otrygghetskänslor för hundar, det är inte alltid så...men många gånger känner de att de inte har möjlihet att "prata" som de vill (genom vilken väg de väljer att möta andra på), att komma undan något obehagligt..dessutom blir det ofta automatiskt så att föraren arbetar mindre för att hålla kontakten med sin hund.

Jag önskar vi kunde ha våra hundar lösa som i Barcelona! Men dit är det en lång väg, ett land där lagar styr har också skapat ett beroende av koppel...och precis som det är när man byter inlärningmetod på sin hund så skulle en hel nation vara tvungen att ändra tankesätt och ta de nederlag det blir innan vi helt och fullt behärskar den den nya vägen -frihetens väg...

 
Anna och Tuva på bilden.
 
 
//Veronica

Kommentarer

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0