¨ ¨Jaktprovsstatistik¨ ¨


Jag satt och letade hundar, prov osv på SKK-hunddata. Tycker det kan vara riktigt intressant med statistik ibland, det ger en överblicksbild över saker och ting, ett utgångsläge varifrån man kan fundera vidare på varför saker och ting är som de är. Som i sin tur ger mig lugn i att låta dem vara så...samtidigt inspiration att arbeta för att förändra :)

Jag startade Fyra på jaktprov i Boden 2010, hennes stadga var bra, hennes följsamhet och uppmärksamhet. Problemet var att första markering på vatten var på ett mycket större avstånd än vi tränat. Självklart spelade hela provsituationen roll, hennes säkerhet som saknades hade kunnat förbättras med fler antal träningstimmar osv. Vilket som, vi fick göra om samma första-sträcka + skott med kast 2 gånger eftersom det första gången blev väldigt mycket tjorv med bössan för skytten (bra träning för Tott) och båda gångerna skötte hon sig bäst :) (förutom att hon inte vågade simma ut till fågeln...liten detalj bara.. :P)

Nu tappade jag visst tråden....tillbaka till statistik!

Under 2010 såg startsatistiken på retrieverjaktprov i Sverige ut enligt följande:

Curly Coated Retriever: 8st startande 
Chesapeak Bay Retriever: 6st startande
Flat Coated Retriever: 160st startande
Golden Retriever: 120st startande
Labrador Retriever: 220st startande
Nova Scotia Tolling Retriever: 60st startande

Detta säger ju inget om antal starter procentuellt inom varje ras...Men får en ändå att tänka och önska och så vidare...!

Jag är helt säker på att Curlyn kommer startas oftare i framtiden, jag önskar att det kommer komma prov som är mer anpassad efter egenskaperna som både Curlyn och Chesapeak har...tuffa sök i svår terräng. Jag är dock övertygad om att curlyn kan visa alla framtassar på dagens retrieverprov! :)

Det viktigaste är att jag gör något med min hund, att vi arbetar mot små mål, får känna gemenskap och livsglädje tillsammans...så är det ju....!  

//Veronica



Kommentarer

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0