När inledningen är skriven påbörjas huvudtexten, där tas ytterst viktiga ämnen upp, som vilken kudde hundarna föredrar mest att ligga på eller hur många gånger jag kardat huskie just denna händelserika dag

Ibland är det svårt att veta hur man ska påbörja ett inlägg, man vill inte gå rakt på sak, även om sakerna nu är av mindre vikt. Det är som när man träffar bekanta och alltid pratar lite om vädret innan man går vidare med väsentliga ämnen. Fast jag brukar faktist inte prata om vädret, jag tror inte det, eventuellt gnäller jag lite över att det är halt å livsfarligt att gå ut med hund utan broddar (läs: gå ut med Puckodenco utan broddar).

När inledningen är skriven påbörjas huvudtexten, där tas ytterst viktiga ämnen upp, som vilken kudde hundarna föredrar mest att ligga på eller hur många gånger jag kardat huskie just denna händelserika dag. Det ena inlägget är intressantare än det andra.

Ofta har jag ambitioner att skriva ngt utvecklande om träning eller fortsätta på min klickerföljetång, men tiden räcker oftast inte för det, i princip varje dag är det dragträning och vi kör på ett ställe som ligger kring 2 mil utanför Gävle (varierar dock ngt), så först ska man packa hundarna i bilen, ta sig dit, packa ut all utrustning i form av skidor, selar, linor osv, sedan ska man söka pannlampan som man lagt någonstans i bilen (om det är mörkt ute), sela på hundarna, träna dem att inte hoppa ur bilen utan varsågod, allt som allt brukar nog förberedelserna innan själva dragturen ta 40-60 minuter, ibland bara 30 min om man är organiserad (händer sällan). 

Allt som allt tar draget i genomsnitt 3 timmar/ dag kan jag tänka mig utan att ha gjort någon vetenskaplig uträkning. Det är bara en liten, liten del av hunderiet, så trots ambitioner så blir väll inte alla blogginlägg särskilt utvecklande, ber om ursäkt för det. 


                                                        



I går var det juridikkurs igen, nu är det bara två gånger kvar, på gymnasiet läste vi en juridikkurs, men det var ett tag sen som allt annat man läste på gymnasiet och nya regler har kommit till, dessutom minns man väll inte allt.  Däremot minns jag att läraren påpekade att de flesta så kallade skyldigheterna/lagarna som hundägare har i själva verket bara är förordningar, exempelvis det här med koppeltvång, det är en förordning och kan inte grundas på någon lag. Vet inte hur det ser ut nu med den saken. 

Hursomhelst, så bör varje uppfödare och gärna vanliga hundägare ha koll på SKK:s grundregler och annat som rör dem. Dels för att få mer skinn på näsan och dels för självkänslan/självförtroendet. Det är alltid bra att veta vad man sysslar med, och vara kunnig, dels för att kunna försvara sig vid eventuella påhopp, men även för att faktist följa lagar och regler och inte bli orolig för besök av diverse kennelkonsulenter etc...   


Nog om det, nu gör vi iordning oss för ett veterinärbesök med Elvira... 




Ha en underbar dag i tidiga vårvintern  //A









Kommentarer

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0