Beröringar har hypnotisk effekt på djur, ngt som koppelryck INTE har!!!!!


Har kommit igång lite med träningen igen, just nu shejpar vi "BACKA" jag och Elvira, vi kör även mycket ur SKL-metoden. "Släpp kontrollen lös"

Vi börjar varje träning med passiv uppmärksamhet - masage, TTouch eller aktiv uppmärksamhet - ex burleken.



Masage eller Tellington Touch (utvecklat av djurexperten Linda Tellington )

 



Elvira lägs ner på sin fäll (som jag tar med på de olika platserna jag tränar, ex COOP- parkeringen, bruks etc) , i boken "släpp kontrollen lös" finns en fin beskrivning på masage/healing för hunden, brukar kombinera olika metoder med känslan över vad som känns rätt för tillfället och vad Elvira behöver just då. Såhär kan det gå till:

1, Jag lägger Elvira mjukt ner på fällen och sätter mig stadigt bredvid henne på marken och slappnar av. (håller ev i hennes halsband beroende om hon har spring i benen eller blir mkt nyfiken på allt runtomkring.

2, Börjar att masera öronen, gör så kallade TTouch cirklar, eftersom det finns akupresspunkter i öronen för hela hundens kropp, är detta en ytterst bra start, om eller när Elvira håller andan, berömmer jag henne. har hunden kuperade öron, maserar man där öronen skulle varit.

3, pratar lungnande med Elvira eller den hund jag nu maserar, använder ord/meningar som jag senare kan ha för att lugna hunden vid stressade situationer, mkt effektivt. Man kan göra tvärtom, säga ett speciellt ord när hunden är riktigt glad och sedan använda detta ord för att liva upp hunden, enkelt och effektivt koncept ;) 

4, fortsätter att masera käkmuskelaturen med försiktigt tryckande, cirklande rörelser, håller hin andan, får hon beröm.

5, vidrör och smeker olika delar av ansiktet (som Elvira anser vara behagligt och skönt)

6, Forts mot ryggen och drar händerna från halsen till slutet av ryggen och ut mot svansen, i cirklande eller långa mjuka rörelser. Rör svansen åt olika håll försiktigt.

7, går från ryggen mot benen, och maserar låren med cirklande rörelser.

8, Trycker och cirklar på varje tå.

9, När både jag och Elvira är lugna så blundar jag och tänker på första gången jag såg henne.

10, håller båda händerna på henne fortfarande

11, Tänker på något hon gjort som fått mig att skratta och sedan på ngt tillfälle då jag blivit stolt över henne. Detta ber Leslie sina kursdeltagare göra på sina kurser och jag tyckte det var fint. Leslies sätt att se hundarna går för övrigt helt rätt in i mitt sätt att vilja ha och arbeta med dessa underbara varelser.

Gör man detta hemma kan man sätta på lugn musik, tända ljus och släcka lampan ;)

Läs om TTouch på Svenska 

SEDAN, börjar vi träningen, älskar boken "Släpp kontrollen lös - trygghetoch självkontroll fär din hund", tränar blandannat utifrån dess kursmaterial just nu, men har träningar bortsett från den boken åxå såklart.

 
Curly Coated Retrievertiken "Fyra" vid Trollsjön...

// Anna

Kommentarer

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0