When you correct a dog, you are actually punishing him for your poor training."/ S.G

Note to my self: titta INTE på program såsom Jakt och fiske och andra tv program där hund”dressyr” är temat, risk för att få men för livet är påhängande stort liksom farhågan att bredda sina fördomar, kan aldrig vara nyttigt :/

Först och främst vill jag påpeka att det finns  många duktiga hundförare som tränar med sina hundar, brukshundar, vallhundar, agilityhundar, fågelhundar, älghundar osv…  Därför vet jag att många med mig ställer sig frågan varför tv bolagen lägger sina pengar på reportage där hundförarens/hundutredarens metoder skarpt bör ifrågasättas och känns medeltida.

Det börjar alltid/ofta bra (eller okej iaf), försnacket, hundföraren upprepar gång på gång hur viktigt det är med belöning osv, men sedan verkar allt urarta när hunden i fråga sätts i arbete, allt medan jag sitter stelt i min soffa och nästan får pressa tillbaks tårarna, jag vet att jag borde stänga av, byta kanal eller göra ngt annat drastiskt. Istället sitter jag paraluserad och känner hur min sorg och medkänsla för hundarna sakta byts ut till mer arga känslor mot hundföraren, inte personen i sig utan dess roll som hundförare/tränare, det kanske bör poängteras.  

För någon vecka sedan kunde man skåda en stackars ung setter vid fågeljakt som nervöst, förvirrad och ångestfylld försökte göra rätt ifrån sig för att slippa bli straffad, alltmedan hundföraren lärde hela svenska folket hur man tränar en fågelhund. Tydligen var kraven för höga för den unga hunden, den tjuvstartade vid apportering och detta skulle korrigeras (hur vill jag inte ens gå in på), den släppte fågeln (naturligtvis då hunden inte ville provocera) och detta skulle såklart åtgärdas med negativ förstärkning (de som inte vet vad det är kunde nog inte se vad föraren gjorde med hunden dock). Det häpnadsväckande var att föraren trodde han var en mjuk förare och förespråkade hur viktigt det är med belöning så hunden vet när det gör rätt! Visst belönade han hunden, men hans belöning var inte värt ett piss, det gjorde hunden mest orolig. Behöver jag berätta att han trodde hunden skulle göra mer rätt om han skrek och rörde sig hotfullt mot hunden vid kommandolägen?!

Vad kan det här ge för bild för de människor som faktiskt tittade på programmet för att lära sig? För det första så lär de sig att tolka hundens signaler helt fel, om de tror på vad som sades på tv så lär de sig att träna på ett hårt och trist sätt men kalla och säkert tro att det var positivt!  

Ellie och jag (har väll inget med texten att göra)

 


Vad kan man lära sig av det här?

*Filma träningen: se misstagen och lyckanden I film, man lär sig massor. (hoppas hundföraren på tv fick sig en tankeställare när han såg sig själv AGERA)

*Var inte lat
: läs ngt av all bra hundlitteratur och skippa tv, även om det skulle vara en duktig (enl mig) tränare på tv så är det så pass klippt och skuret så helhetsbilden är förstörd och därmed kan informationen bli felaktig.  

Avslutar med några väl valda citat ;) 

When you correct a dog, you are actually punishing him for your poor training."/Susan Garret

"The only behavior you really can control is your own!" / Bob Bailey

"Do not fear success!"/Bob Bailey       

"It's human nature to interpret what we see, based on our experience. Maybe not so bad if we have trained 100 dogs. Maybe not so good if we have trained one dog..." / Bob Bailey  

"In my experience, the skepticism about the adequacy of behaviorism is an inverse function of the extent to which they understand it." / B.F Skinner


 

 

//A

Kommentarer
Postat av: Millah

Hej =) Allt bra?

Är du tävlingsintresserad?



Jag har iaf igång massa tävlingar & det kommer in nya hela tin.



Var gärna med & tävla =)

--> http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html



Är du int intresserad så ber jag verkligen så hemskt mycket om ursäkt..



Ta hand om dig =) Kramar // Millah

2010-09-10 @ 11:14:50
URL: http://millahoman.blogg.se/

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0