Damen i fråga brydde sig bara om skyltfönster och shopping så hon missade Elvira heeelt (hennes förlust;)...

Det är frost på mornarna, det har snöat engång men det lade sig aldrig.
SkitGävle;) .... Vi väääntar på vintern.
  hunde-smilies-0027.gif von smiliesuche.de 




Igår promenerade jag och Elvira till naturkompaniet, man får ta med hundar dit in, dessutom är det en ytterst trevlig affär, tanken var att köpa en vindtät mössa och buff då jag tappat min jag köpte förra året, dock hade de inte fått in sådana så jag får vänta några dagar. Elvira hittade pälsiga mössor och vantar hon tyckte jag skulle köpa, men det är inte riktigt min grej. jag hittade inget så vi vandrade till tågstationen, man får ta in hundar även där och det är bra miljöträning, människor som sitter, står, har konstiga väskor, rullande väskor osv, miljöträningen slutar aldrig och Elvira funkar i alla miljöer hon varit i, omän hon lätt blir uttråkad.

Vi tränade stadga och kvalitetsäkrade ligget utanför tågstationen, shejpade "upp på bänk speciell bänk". En man/kille tyckte hon var mycket duktig och det är hon faktist när hon är fokuserad. En annan man som var ute och gick med en dam uttryckte förtjust att Elvira såg ut som en liten varg, vet inte om han betonade "liten" men han hade då svårt att släppa henne ur blicken. Damen i fråga brydde sig bara om skyltfönster och shopping så hon missade Elvira heeelt (hennes förlust;)...

Hur tränar jag stadga på ligg? hunde-smilies-0037.gif von smiliesuche.de  
  • har godis i handen som jag för åt olika håll framför hennes nos
  • godis i handen som jag håller framför hennes nos och backar bakåt, reser hon sig eller lyfter armbågarna från marken stänger jag genast handen
  • godis som jag för över och bakåt hennes huvud som om jag vill att hon ska sitta, men det vill jag inte såklart
  • godis som jag "tappar" på marken framför henne, eller som studsar bort från henne
  • anv min kropp, vänder mig åt olika håll (hon ska kunna ligga kvar trots att jag går eller står åt samma håll som hon ligger åt, dvs inte står mittemot henne
  • leksak som jag "tappar"
  • När mina hundar kan detta bra gör jag det svårare»
  • godisregn över hunden
  • boll som kastas över hunden
  • fler miljöer, störiga miljöer med många hundar i (kan hon iof väldigt bra redan
  • kliva och stå över hennes rygg
  • gå runt henne
  • gömma sig en bit ifrån henne
  • gömma sig och låta ngn annan kliva över henne, kasta boll osv
  • bara fantasin som sätter stopp ;)



Använder frisignalen "FRI", då jag vill ha en motsatts till stadgan, Fri, godis eller leksak, det är bara då hon får resa sig. En hund lär sig bäst om det finns motsattser. Skall+tyst, Stadga+fri osv...  

Friiiiiiiiiiiiiiiiiiii 

°TREVLIG HUNDLIG HELG°   //A







viktigt att vara avslappnad bland fåglar åxå, inte alltid det enklaste,
 hur vi tränar detta kan ni läsa i DET HÄR inlägget ;)


Kommentarer

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0