ett slut och en ny början...

Soliga men kalla dagar har passerat, jag vet inte riktigt hur jag ska klä mig, blir något förvirrad, har ingen termometer heller så där har jag ingen hjälp. Typiskt att man ska vara så frysen!

På Tisdag var vi på valpkurs igen, vi fick utveckla inkallningen (kalla in när hunden nosar på en annan hund, samt kalla in utan att hunden märkt att ena föraren gått iväg) Gick inte helt efter mina kriterier och jag visste att det var för svårt för Elvira, hon kom inte första gången jag kallade, men andra gången tvärvände hon och kom. Dock har jag som krav att hunden ska komma första gången, därför sänkte vi kriterierna och hunden hon fick hällsa på fick vara i mattes famn för att göra det lättare för henne, fick faktist kalla in henne två gånger då åxå (en dödssynd jag vet).

Därför tränade vi detta i skogen idag fast med Rimset som den andra hunden, Rickard fick instruktioner av mig att genast lyfta upp Rimset från marken om inte Elvira kom när jag kallade in henne, dock mot min förvåning så behövdes aldrig detta, hon kom genast och fick sin belöning =)  

Vi påbörjade även "leken" att hunden sätter in huvudet i halsbandet, ngt jag började träna med Elvira för länge sen men faktist glömt bort, glömmer så mycket, herre gud! När man tränar med klickerträning vill man inte locka hunden utan istället shejpa fram det önskade beteendet, därför valde jag att inte ha en godbit i handen och locka, utan berömde henne istället för minsta lilla bjudna beteende som i slutändan ska innebära att hon själv stoppar huvudet i halsbandet (retrieverkopplet). Hårdträning hela veckan =P haha! 

Vi hade lite koppelövningar som Elvira förstod direkt, antar att det sitter i ryggmärgen på mig att hantera koppel på rätt sätt, men övningarna var iaf att man skullle dra kopplet mot sig, på ett snällt sätt såklart, när hunden slutade streta emot så kom förstärkningen! 



Koppelövning 2 --> hunden står, går eller sitter på ena sidan av förarens ben, föraren för kopplet bakom sina ben och håller det mycket kort, samt håller fram en hand med en godbit med den handen som inte är på hundens sida, själv skulle jag väll kalla detta för kvalitetssäkring eller omvänt lockande, för att hunden ska få sin belöning måste den alltså sluta upp med att dra mot godiset och istället göra kopplet slakt och gå bakom föraren. Detta kan göras med hjälp av lyktsolpar och trän dessutom!  

Behövde ingen repetion med Elvira, hon förstod direkt vad det var frågan om (skryt)!

Gjorde ett litet godisspår åt Elvira som hon själv fick (som av en slump) hitta ;) . Dessutom försökte jag mig på godisträdet igen, och denna gång fattade hon :) BRA, godisträd är jhu skitkul!!!  Förutom detta blev det balans på nedfallet träd, passivitetsträning på en stubbe, samt träning på att ta kontakt och hålla sig nära på promenad genom att vända och gå åt motsatt håll, hela tiden tills hunden börjar fundera vad matte/husse håller på med och söker kontakt ----> JACKPOTT !!!!!!!

Tidigare idag hade jag och Elvira ett pass med utställningsträning, lekutveckling och ståträning vars jag börjat sätta in kommandot på eftersom hon kan det så bra nu!

Tanken var även att åka till bruks, låta henne gå genom tunneln och bara leka med henne, dock var det massa hundar där så jag ville inte störa utifall dom hade kurs, eller var det ett svepskäl till att få dra te skogs istället? (hm)

........

Vad mer?

Jo! Vi ses i Bjursås 30 Maj ;) Elviras första utställning =) Vi lär behöva lyckoönskningar =P
Lite roligt är att domaren för Siberian Husky är ingen mindre än Eli-Mari Klepp, en uppfödare av vår älskade ras Podenco Ibicenco i norge under prefixet Rosenhills. Rimsets Far "Romero" har både sin föräldrar från Rosenhillare!

Var evigheter sen jag ställde ut, Rimsets karriär avslutades snarast då vi insåg att hans fiskar inte simmade som de skulle =P . Här en bild på oss iaf, från Högbo? Ser ut som det!

 


På tal om Rimset och på tal om valpen som NYLIGT fått små små tänder efter att ha tappat valptänderna, så hittade jag dom på soffan idag, Rimset är föööör tålmodig med henne, men jag anar att han visar sin styrka ute där han springer ifrån henne istället för att påbörja ngt som kanske inte går igenom inomhus. Ja, jag känner att jag litar på honom och hans mjuka sätt till valpen. Han är smart!

 






Ha det bra /// Anna





Kommentarer
Postat av: din mor

Vilka läckra bilden och vilka läckar hundar

2010-05-05 @ 23:16:57

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0