På andra sidan stan och alla dessa valpar...

Det är så roligt att se hur stora alla valpar har blivit vecka efter vecka, ja, vi var på valpkurs idag. Första övningen innebar att hundarna fick sitta kvar i bilen medan man öppnade dörren och ysslade lite, gick iväg, tog kopplet, satte på kopplet, vände sig om, samt ta upp en leksak som Anna "rååååkade" tappa på marken, allt medans valparna/valpen skulle sitta kvar, eller vad man nu vill, kanske att dom ska vara i buren, eller bara stå och titta. Dom ska vänta på ett varsågod!


Duktig Riesenschnauzer sitter/står kvar ;) 



                                                                     Matte går runt bilen 

                                       Här har Elvira gjort klart sin övning, nu är det Salukins tur

                                 Saluki killen klarade det och Elvira spanar på honom (hon är ju kär)



Mitt kriterium såg ut som så att jag ville att hon skulle sitta eller ligga ner och vara avslappnad och vänta på mitt varsågod. jag öppnade självsäkert och bestämt bildörren, hon satt kvar och jag gick bakom bilen, det klarade hon inte av, så hon hoppade ut, Anna lyfte in henne i bilen igen och stängde, gruppen gick vidare till nästa bil och nästa valp, andra gången det var Elviras tur (hon skrek lite i bilen och då får hon ingen uppmärksamhet så vi gjorde bara detta när det var helt tyst, en viktig sak att tänka på)

Andra gången det var våran tur (kan ha varit första, minns inte riktigt) satt hon kvar på sätet men jag såg en tendens till att hon skulle resa sig, stängde snabbt bildörren och gruppen fortsatte, snoopet!

Tredje gången hade hon lagt sig låg duktigt kvar trots alla störningar, som att jag gick bakom bilen och annat nämnt ovan! Riktigt duktig så det blev varsågod och belöningen var att hon fick hoppa ut ur bilen, hon skulle hålla sig vid min sida efter att hon hoppat ut trots att jag "sysslade" med att kolla dörren på bilen , stänga bildörren osv, GOOODIS =)

Så här gick vi runt tills alla valparna hade klarat det, sedan hade vi hundmötesträning i Regementesparken (Bollongen) med en vuxenhundsgrupp som efter oss. Kriteriet här är att Elvira ska ta kontakt med mig när hon ser eller när en annan hund går förbi henne, vi stannar alltid. Det gick riktigt bra!

Vi tränade även på att okända skulle komma och hällsa på oss och valparna, medan valparna skulle sitta kvar.... tyckte det gick jättebra och jag anar att det har att göra med all omvänt lockande och träning på frisignal som Elvira var så duktig... massa klick, massa godis ;)

 
hundmötesträning

 
hur söt var inte hunden bakom oss =P


Godisutdelning

 
Elvira och jag


Det har varit en lång dag idag, Vi har varit i skogen och tränat lite, sen valpkursen på det. Nu har hon däckat, de vuxna har fått varsit märgben, alla är nöjda... 

/// Anna 


Kommentarer

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0