Låt din stjärna visa vilken väg du ska...

I går körde vi andra viltspåret med sele, Elvira förstod direkt vad det var frågan om (selen har blivit en signal bara andra gången) och fick själv hitta spåret! Hon spårade galant, gjorde en suverän rundning och hittade sin klöv som hon glatt fick bära med tillbaks till vägen!

Här är jag otroligt noga med att inte ta klöven ifrån henne
, eftersom den sitter fast i ett långt snöre så kan jag kasta omkring den och busa lite med henne.  Sedan får hon ligga och tugga lite på sitt ”byte” och då passar jag på att först kasta godis åt henne, sedan räcka godis åt henne med handen, närmare och närmare klöven, men alltid så hon inte känner att jag vill ta den ifrån henne!

Det är så otroligt viktigt att bygga upp ett förtroende med sin valp/hund
, och Elvira som är en väldigt egoistisk ung dam med sina saker så är detta ngt vi jobbar med ofta. 


                          
                          


Det är så roligt att träna hund
, att surfa runt bland träningsbloggar, se hemmagjorda träningsfilmer av både proffs och amatörer, tråna efter kurser, läsa bra artiklar och sjunka in i böcker. Jag blir så inspirerad! Dock har jag känt den senaste tiden att jag fastnat lite, jag har inte gjort min läxa med kriterieplaner, skriva logg, träningsbok osv.  Detta gör att träningen blir svårare, mer osammanhängande. Tror jag varit lite vårtrött, väldigt trött, haft svårt att sova på nätterna osv.… 

Men känns som om jag fått motivationen tillbaka från oväntat håll
, små, små händelser i vardagen och drömmar som talar till mig. Idag följde bland annat min Sambo med mig och Elvira ut (det var INTE igår), Elvira klarade spåret galant- vilken förstärkning ;).  Jag har fått energi att börja måla igen!  Jag känner mig riktigt peppad, känner för att sätta upp nya mål för mig och Elvira, nya delmål, nya kriterieplaner och allt ska skrivas ner. Nu finns ingen återvändo!!!!!!

Jag ska filma oss mer under träningen, bra att titta på efteråt, roligt att sätta ut på bloggen, kanske kan man inspirera ngn annan, kanskee?!


Elvira har så mycket potential
, bara jag lägger mina kort rätt kommer hon bli en hund jag kan tävla med. Hon vill verkligen lära sig och på promenader när hon känner att vi borde träna lite tittar hon ivrigt på mig, ger ut ett huskievrååål – Waaaooooo (eller ngt liknande) sedan kan hon kasta sig på marken för att få ett klick – Matte! Det där var värt ett klick!    

Hon ÄR värd hur många klick som helst!

var väll allt för nu! //// Anna


Kommentarer

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0