Mentaltest på valpkullar...

Jag förvånas över att det utvecklats till en skön vinter även i Gävle. Tyvärr kan jag inte ta med kameran på själva dragturen, lite synd då det finns mycket vackert ljus, natur och former man gärna skulle vilja fånga på bild, för att inte tala om hundarna. Nåväl, lyckades ta nån bild vid bilen innan vi startade...

På beteende kursen pratades det om mentaltest på valpkullen. En kvinna där som varit uppfödare av rasen Alaskan Malamute körde mentaltest på sina valpkullar för att få fram bra ledarhundar och hon sa att det lyckades. Hon filmade varje test på varje kull hon hade. Detta var ett litet annorlunda utformat test än det som finns i beteende boken men med samma tanke.

Jag har inte funderat över mentaltest /valptest på valpkullar tidigare, inte som jag planerat miljöträningen på kullarna. Men kommer helt klart köra även mentaltester, även om man som uppfödare kan se vad valparna har för egenskaper helt naturligt utan ngt test så är ändå testet en helt annan sak och roligt att jämföra från kull till kull...

 
Elvira med Lolas gamla Björkis-halsband (dom håller läääänge kan jag avslöjja)

 
Glittersnö i vår skog 

 
Min tilltro till Citran och dess kapacitet är som vanligt på topp, han kallas för lilltraktorn och vi
tar oss fram där bara 4 hjulsdrivna jeepar annars plöjjer vägen, han får kämpa så länge han
lever. Han föddes samma år som Lola, -92, ett bra årtal! Men nästa bil blir en 4 hjulsdriven, nån som rymmer lite fler huskiesar i synnerhet och hundar i allmänhet!

 
men dom fryser inte, även om så ser ut ;)

 
Snöras

Sen dog kameran/batteriet =( av kyla(?) vem vet.... 


/// A




Kommentarer

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0