Där elden falnar men fortfarande glöder...

Myggorna har anlänt på riktigt idag känns det som, sitter man stilla i skogen flockas de omkring en, stora, har aldrig sett så stora myggor och de bits, Elvira hon bits tillbaks, men de tar aldrig slut och hon tittar tillslut i kors, och imorgon är det 1 Maj, våren är verkligen här!

 


 
Rimset har äntligen en lekkompis =)

 

 

 
älskar deras språk i denna bild

 
Glädjeyra

 
"matte sluuta, jag vill springa INTE kramas"

 
svalkande vatten 

 
ngt klokt i den blicken trots allt

 
Tuva- Lisa

 
vattenmonstret

 

 

 

 

Elvira och råtteriet
Tänkte börja med att berätta lite om de tre råttorna och Elvira, eftersom råttor är otroligt kloka djur (jämfört med katter) som jag har stort förtroende för så har jag överlämnat valpens och deras relation till råttorna mer eller mindre.  I början kunde Elvira stå och skälla mot råttorna, men med tiden har hon lärt sig att lugnt sitta och titta på dem, och de tittar på henne.  Råttorna har tränat Elvira. Dom har ignorerat hennes skällande, bara varit lugna och med tålamod väntat ut henne. Råttorna är inte ett dugg rädda för hundar, vare sig de låter eller ej bör påpekas!

Elvira har därför lärt sig att det tjänar inget till att skälla och råttorna är varken leksaker eller ngt att vara rädd för, nu kan de nosa på varandra, råttorna sticker ut deras små nosar genom hönsnätet, Elvira tycker det är lite läskigt att nosa på dem och skyndar sig. 

Råttorna ger även saker åt henne genom nätet, om det verkligen är åt henne eller inte vet jag inte men Elvira tar tacksamt emot när de pressar ut sådant de inte vill ha kvar i buren, mycket positivt.

Alien och valp
Vinga och Elvira förstår varandra, hon är mycket konsekvent Vinga med att tala om att hon inte vill ha en efterhängsen valp i hälarna, det räcker med att lilla alien morrar åt Elvira så är hon med på noterna.   

Valputveckling
Valpkursen gick bra, kan det göra annat på en valpkurs? Lådan hade vi till en liten övning, hundarna fick sätta sig på lådan och sitta kvar där trots protester, gråt osv… jag satt bakom lådan för att ge stöd åt Elvira,( samt att jag smekte henne lugnande) som med lite gnäll och ”måååste jag” tillslut accepterade läget och gav ifrån sig den där djupa sucken.  Anna ansåg att detta var grunden till mycket, från att hundarna inte ska dra i koppel till platsliggning osv.…

  

 
Salukivalp både jag å elvira är kär i =)


Passivit

har jag försökt träna mycket med Elvira, (aldrig på en låda dock), men det är något som man aldrig kan träna för mycket av. Det behövs dessutom tränas mycket mer med henne, den envisa unga damen ;)

Viktigt att påpeka är att föraren alltid ska vara lugn och tålmodig (som råttorna), aldrig bli irriterad, arg eller ta till fysiskt våld för att få sin vilja igenom, bara vänta ut. Detta ska man träna när man har all tid i världen, dessutom bör man välja tidpunkt med hänsyn till sin hund/valp. Är valpen trött på kvällen, då kanske det passar bra att träna passivitet, gör det enkelt för er att lyckas och försvåra gradvis!

Anna tyckte även att vi skulle börja med inkallning med omvänt lockande, detta ter sig så att man är två förare (husse Rickard och jag) ställer sig en bit bort från varandra, med hunden i långlina, den ena föraren sträcker fram handen med godis till hunden som infinner sig bredvid denne, försöker hunden ta godbitarna stängs handen snabbt (negativt straff) och tar hunden bort nosen från godisen så öppnas handen vilket är en positiv förstärkning. (även om hunden inte får godiset, men då vet den iaf att den har chans att få) Detta har Elvira tränats på från dag 1, så där har hon koll, men det svåra här är att jag en bit bort, alltså förare nr 2 ropar hennes namn ”EEEELLLVIIIIIIIIIRRRRRAAAAAAA” , jag är noga med att BARA ropa en enda gång, vid minsta antydan att hon tar kontakt med mig så berömmer jag (förare nr 1 har kvar godis i handen framför henne, men får absolut inte ge det till henne) När hon kommer till mig trots störningen så får hon en jackpott och massa beröm, sedan håller jag fram godis medan föraren nr 1 ska kalla in henne .

Elvira fattade snabbt galoppen och vi höjde kriterierna . Nu delade föraren hon var hos ut en godis som hon fick äta, höll fram handen som vanligt med godisar medan förare nr 2 kallad in henne. Även detta klarade hon galant!

Det är bara fantasin som sätter stopp för hur mycket man kan utveckla denna övning, dagen efter kampade jag med henne, när hon kampade som bäst kallade Rickard in henne och hon avbröt kampen genast, tvärvände och sprang till honom. Nöjd matte ;)  Tillslut ska målet vara att kunna kalla in henne trots lek med andra hundar osv.…

Kvalitetssäkring av beteende och omvänt lockande är VIKTIGT för att verkligen få ett beteende att sitta och för att få stimuluskontroll om man nu vill ha det!  

Omvänt lockande på sitt, kan vara att man håller en godis nere på golvet, omvänt lockande på STÅ kan vara att man kastar en boll framåt, eller håller en godis framför nosen på hunden och för dem längre bort, här ska hunden inte följa efter såklart, det viktiga är att man ska ha kontroll och kunna stoppa hunden om den försöker ta det man lockar med (stängd hand, långlina, hjälpförare som tar upp bollen)!  Börja kvalitetssäkra innan du sätter namn (kommando) på beteendet . Med undantag på inkallning etc.…

Har massor mer att skriva, men mina blogginlägg börjar likna artiklar mer än inlägg, jag måste skärpa mig!



GRATTIS MOR PÅ 52 ÅRS DAGEN

För kungen och Mor fyller år på samma dag, samma dag som elden brinner ;)
Med detta får jag tacka för att ni orkat läsa ända hit!




/// anna

Kommentarer
Postat av: din mor

Ja nog lägger du ner energi på den lilla söta damen och det blir nog bra i slutänden om jag känner dig rätt.

Tack den fina presenten jag fick av er alla en fotoalbund med "liv" i och den ska användas det lovar jag och dessutom med musik

2010-05-01 @ 00:57:27

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0