Huskieglädje och Podencospan

April april är snart tillända, lilla valpen har vuxit och vi lär känna varandra mer och mer, en bejakande tid, denna valptiden som går så fort. På Onsdag åker vi till valbo då Elvira ska få sin andra spruta. och på tisdag, imorgon börjar valpkursen. 

Även om hon paserat 12 veckor så fortsätter vi och miljötränar, dock inte lika strikt som förut. Idag åkte vi buss till stan, besökte en hundrastgård, järnvägsstation, Naturkompaniet, Djuraffär X 2 där vi i ena affären köpte en ny leksak, i samma affär där Elvira såg fåglarna och hon satt som paralyserad och spanade på dessa underliga djur =) 

Elvira är en sann fågelhund tillika fågelskådare, hon lyssnar och spanar och förundras. Där har vi ett stort intresse, ett annat intresse som Elvira har är vatten, introducerade henne från dag 1 att badkar inte är farliga, när hon utan problem kunde vara i badkaret började jag låta vattnet droppa, sedan lite mer och mer. Kanske detta har gjort att hennes vattenintresse har ökat?!  Vi får se om hon växer ifrån det eller inte. 

Hur som hellst förväxlar hon våra vattenskålar med små dammar och idag hittade jag henne stå och stampa iden nyfulla vattenskålen med framtassen/tassarna, när hon var klar hoppade hon nöjt upp på soffan med genomvåta tassar och ben, kvar lämnade hon en sjö på golvet, *söta små valpar*. 
 
Vi fick även ett genombrott med klossen och träningen av bakbenskontroll idag, ÄNTLIGEN! Förstärkningen var att hon fick slicka grädde från mitt finger efter varje klick!  

Jag har vissa problem med att hitta bra förstärkning i form av mat till henne, hon är väldigt kräsen, ost går ganska bra, men känns jhu trist att ge henne då hon kan bli dålig i magen =/ 

Annars har jag hemmagjort godis för att det inte ska göra ngt om man ger i större mängder, (inga tillsatser etc), köttbullar av nötfärs, fläsk, fisk och lever är det jag tillagat här hemma. Jag känner inte att hon älskar ngt av det där, men jag har åxå en förmåga att få KRÄSNA hundar, så anar att felet som vanligt ligger hos föraren ;) 

Jag har två frikommandon som Elvira har lärt sig, FRI - som vi använder vid stadgaövningar och VARSÅGOD - som vi anv i allt annat, tränar mycket på "erbjud ett beteende så får du det du vill" vad vill hon? allt från att gå in eller ut från dörren, fram till ett löv som blåser omkring, fram till godiset/märgbenet eller till en annan hund eller människa. 

Vi kvalitetssäkrar bla ståendet, håller en godis framför henne och begär att hon ska stå stilla utan att ens ta fram nosen, gör hon det tar jag genast bort handen som belöningen finns i ( negativt straff ) , står hon stilla blir det klick och godis ( positiv förstärkning ) .... andra beteenden vi börjat kvalitetssäkra är *sitt *handtarget *apport *Inkallning *lek ...  

Vi tränar tandvisning varje dag, samt hantering, började i väldigt liten skala med att bara jag höll handen nära munnen klick, smekte klick, lyfte tandköttet klick osv med massa repetioner och pass. Hanteringen är samma princip, hålla handen ovanför huvudet klick osv....  

Ja herre gud, det är mycket att träna, en sak jag varit dålig på att träna är utställning =/ Dels därför jag inte anmälde till Bjurås i Maj, där Eli kommer dömma som har Rosenhills kennel ( Podenco Ibicenco ) i Norge,  och dels för att jag missade att anmäla mig i tid. SUCK!! 

Elvira tror att utställningskoppel är ngt man ska gnaga sönder, funderar nästan på att ställa henne i tjockt läderkoppel första gången ( och bli kallad amatör ) . men då slipper vi oroa oss att det händer en liten olycka =/ Läderkopplet biter hon aldrig på vill jag såklart påpeka ;) 


Bjuder på bilder från Älvkarleby blandannat! 



 



 

 
över bron där älven flyter fram ...

 
Matte tycker Elvira är duktig, Elvira tycker att det här var INGA PROBLEM, men kan ta en godis iaf 


 
Sportfiskintresset växer fram ;)

 
Får niii nå fisk dåååå?

 
På span 

 
hon säger bla bla blaa blaaa

 
Att stå på stenar och dyl har förstärkts, Att välja de svåraste är Elviras egna nöjje

 
vadå höjdrädd? Elvira på hängbron

 
fundersam

 
jag går hiiit bort å kikar

 
nu fick han nog ngt på kroken

 
vattenfilosofen

 
tassdoppning

 
som sagt, de svåraste stenarna...

 
lek trots störning =) gick super!

 
vi tränar stå, här får hon belöning =D

 
hemma igen, Rimset får en ofrivillig nospuss

 
Rimset ignorerar gliineeet ..haha 




HARNÄSBADET

 
Strålar på Tuva 


Rimset, Jag och Tuva (poserar) vissa spanar

 
Span 1

 
Span 2

 
Span 3

 
Span 4 ..osv... i all oändlighet




ursäkta återigen för ett fööörlångt inläg, trots det .... ha det / Anna


Kommentarer
Postat av: Gabriella

Underbart inspirerande blogg! =) Själv går jag i väntans tider på att min valp förhoppningsvis snart ska födas. Efter några år utan hund är det Äntligen dags att utöka familjen och börja bygga på den flock jag saknat så länge. Här kommer jag definitivt att titta in fler gånger. =)

2010-04-20 @ 18:01:00
Postat av: Anna

gabriella: Roligt med nya läsare. lycka till med din kommande valp och uppbyggning av flocken ;)

2010-04-20 @ 22:09:09
URL: http://camabaros.blogg.se/
Postat av: Anna

gabriella: Roligt med nya läsare. lycka till med din kommande valp och uppbyggning av flocken ;)

2010-04-20 @ 22:09:10
URL: http://camabaros.blogg.se/

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0