Lugnet efter stormen

Sitter med en stor kopp te (rabarber, grädde) .... alla djuren har fått sitt, matte kan ta det lugnt.

Lugn är ngt som varit en bristvara den senaste tiden. När jag kom till Gävle efter att ha hämtat Elvira från Kiruna - Chiliways kennel upptäckte jag att gammeltikens juverböld vuxit en massa. 

Det vara bara att ringa veterinären, Tuva är 12 år och har förmodligen godartade tumörer, alltså inget jag skulle sätta på behandling, om de växer och "stör" henne blir det operation, även här valde jag att låta veterinären endast ta bort den tumören som vuxit och lämna de andra. Att operera en 12 års tik är absolut inte riskfritt, och jag vill minimera den tiden hon är sövd, samt ha så litet operationssår som möjligt, därför tog vi inte bort hela juverraden. 

Samma dag började Tuva löpa som i sin tur satte igång katten Vinga som löpt nyligen, men som tydligen tyckte att hon åxå skulle löpa för att Tuva gjorde det ( att hund kan sätta igång katt visste jag inte ).

Sen har vi en översexuell Podenco på det! TACK GUD FÖR KOMPOSTGALLER!!!! (kompostgaller i sig hoppar puckot naturligtvis över, man får bygga uppåt, suck)!

Vinga är inte nådig med sitt skrikande när hon löper, kan få vilken matte som hellst att riva av sig håret, Tuva som både löpte och var nyopererad fick en egen inhägnad för att slippa andra djur. Rimset blev såklart alldeles till sig, så när väl Vinga slutade skrika för ett tag satte Rimset igång. En egen inhägnad åt honom åxå!

Rimset matvägrar å är helt okontaktbar vid löp, blir frustrerad ... ja, en översexuell Podenco helt enkelt, inte det roligaste, inte alls faktist!

Tuvas sår läkte inte alls bra, (Tack Agneta och Sanna för att ni kom å tittade på såret), Tvätta morgon och kväll, kompress då vi gick ut.... osv.... ja, en tratt på det som Tuva går bärsärkagång med i lyan (varför köpte jag inte den uppblåsbara kragen på HUND 09 som jag jhu tänkte, ångrar mig bittert). Vi besökte veterinären igen och hon fick antibiotika, jag hade själv tagit bort stygnen och tagit hål på en varblåsa som jag sköljt ordentligt för att få bort allt "var" blod med hjälp av en spruta. Så veterinären gjorde inte mer än skrev ut recept.

Hon trodde att Tuvas hudproblem (pälslöshet) var en stor del till att såret inte läkte, att det hängde ihop. När jag tänker efter så kan det stämma, hade jag velat forska mer om, är dock ingen forskare.

Har Curlisar dåligt läk-kött i allmänhet?

Curlisar med kala fläckar eller värre symptom såsom Tuva, har de sämmre läk-kött än Curlisar som är fullpälsade?
 )hm) 

 
Går fortfarande inte ut med Tuva och Rimset samtidigt,  Tuvas sår får läka helt innan, samt att Rimset inte bör ha ngt intresse av hennes "bak" nåmer. De får inte vara tillsamans än. Endast Rimset och Elvira får umgås, dock är Rimset så mesig så han måste "räddas" från valpen när han ledsnat, då får han gå till sin egna inhägnad och vara ifred från vassa valptänder. Ute går det bättre då springer han bara ifrån henne lätt och smidigt med Podenco fjädring ;)

Det har dock lugnat ner sig betydligt, Vinga har slutat skrika, därav åxå slutat löpa (TACK)! Tuvas sår har snart läkt helt och hennes löp är i princip över...  Nu får jag beställa Fodax frysfoder och få upp Podencon i vikt.


Förstår inte hur jag hunnit med att valputveckla Elvira i allt det här. Men där finns inga ursäkter, det bara måste göras, och det är jhu roligt åxå!

        

Inklickad blev hon redan de första dagarna, vi jobbar med grundfärdigheter just nu, har lärt henne en del, en sak som hon inte kan är ordet "Nej" , det känns onödigt att lära henne, jag använder inte det ordet. Positivt  straff (tillföra ett obehag som konsekvens när hunden gör ngt fel enligt föraren ) förekommer överhuvudtaget inte i hennes liv. Vi arbetar helt och hållet med Positiv förstärkning ( belöna när hunden gör rätt, är på rätt väg ) samt Negativt straff ( ta bort ngt som hunden vill ha, om den inte gör det du förväntar dig av den).

Kommer dock införa en stoppsignal, om det blir ordet "Nej" eller ngt annat ord ska jag fundera över (hm)...

Skriver mer om Elviras träning och grundfärdigheter en annan gång, annars blir det här blogginlägget olidligt lååångt och jobbigt för dem som orkar läsa allt ;)


                              På återseende!!



Ha det /// Anna


Kommentarer
Postat av: Veronica

Tack för uppdateringen av ert liv :) Keron fick ju blödning efter kastreringen, så kanske de har dåligt läk-kött... Jag har ordet "nej" på Fyra...men det hade lika gärna kunnat vara "kontakt"....du vet. Nackdelen är att jag mentalt tar till det i stället för att träna det jag ska...samtidigt vill jag ha ett ord om något oförutsett händer..så vi tränar på diverse skräp och andra intressanta saker...och Fyra älskar det ordet... -belööööning av matte (ibland är belöningen att hon får gå och undersöka..). Tjao :)

2010-04-14 @ 13:38:03

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0