SNÖ är ett vacker ord

Det SNÖAR i Gävle, plogbilen har farit fram, några timmar försent dock, på mina hundrastningar har jag kunnat skåda förtvivlade föräldrar påväg till dagis som släpat sina barnvagnar vars snö klibbat fast på hjulen/däcken så de är helt oanvändbara. Små barn har famlat omkring några meter bakom och fått syn på än det ena och än det andra vilket lett att de släntat efter.... Vissa föräldrar höll sig lugna och accepterade läget, andra ringde hysteriskt i mobilen (efter hjälp)?

Ja! Det snöar i Gävle, aprilväder konstaterar jag och eftersom man kommer från Lappland har man naturligtvis inte bytt till vinterdäck på bilen trots att lagen säger att det ska man minsan göra, lagar i all ära, men att använda sitt sunda förnuft kommer före ;)

Elvira tokälskar snö,* ja ser det snöar, ja ser det snöar... race.... ja ser det snöar HURRA!!!!*  sen det där spetsleendet och det där finurliga i blicken, stamp med tassarna på snön, titta på matte, får jag godis nu? Att hinna kissa är inte lätt!

Matte vill inte ha snö, inte nu, inte när det ändå inte går att göra ngt med den, men hon accepterar läget!


Träningen i dag...

Som jag berättat förut har vi fått ett genombrott med klossen, känns SKITKUL! Dagens klossträning gick riktigt bra, efter kriterierna och jag har därför höjt dem ngt till nästa gång, får se hur det går! Elvira förstår principen nu.
Regel: höj kriterierna, gå vidare i träningen när hunden klarar det delmål ni är på till 80%... (man kan alltid gå tillbaks och repetera)

Alla kanske inte vet vad jag menar med KLOSSEN?!

Klossträning / bakbenskontroll och Utgångställning 
Är en av grundfärdigheterna vi vill ha på våra hundar, en hund som har koll på sina bakben är värt mycket, i både lydnad, agility, bruks osv.... 

bakbenskontroll kan man träna på olika sätt, ett sätt är den såkallade "klossen"!

*börja med att fundera ut och ta fram en lämplig kloss, allt från tegelsten, bok, upp och nedvänd låda eller ngt annat lämpligt. Själv föredar jag att börja klossträningen med ngt riktigt tungt och STABILT, hellst när man tränar valpar ;) 

*Gör en kriterieplan, sätt dig ner med papper och penna och skriv upp dina delmål, samt bestäm hur många repetioner / pass du vill ha, ex 5x5 , 2x3 osv beroende på individen du tränar, det är lätt hänt att man gör för många repetioner/pass för att man får flyt, och sen tröttnar hunden... Bestäm belöningen osv... planera, planera, planera ( gäller all träning ) . Efter varje pass leker jag med mina hundar... innan nästa pass igen ;)

*Hitta en ostörd plats utan störning. (jag börjar alltid inomhus)

Vi vill ha en hund som ställer sig med framtassarna på klossen och rör baktassarna (bakbenskontroll), hunden ska tillslut kunna snurra 180 grader åt både höger och vänster vid din vänstra eller för all del även högra sida, samt kunna sätta sig i utgångställning / fotposition!

*Placera klossen på golvet och börja shejpa, klicka när hunden är på rätt väg. Vissa hundar kommer ställa sig med framtassarna på klossen direkt, andra kanske inte alls är intresserade av klossen, då får du klicka för minsta lilla, att hunden tittar på klossen, lyfter ena tassen för att gå närmare klossen osv...

*När hunden fattar att den ska stå med framtassarna på klossen höjjer du kriterierna, nu börjar du fokusera på bakbenen. Gå ett steg mot antingen höger eller vänster, oftast rör hunden sina bakben då för att lättare ha kontakt med dig, om den gör det klickar du och ger godis.

*Begär att hunden ska flytta bakbenen fler och fler steg. ( Du står fortfarande mittemot och hunden rör sig med dig /mittemot dig, åt samma håll.

*När hunden kan detta utan och innan, åt båda hållen ( till 80% ) höjjer du kriterierna och står stilla och väntar ut hunden tills den flyttar sig självt, när det är klart ställer du dig bredvid hunden medan hunden ska flytta sig med dig...


Såhär är det bara att shejpa och sätta upp en individuell kriterieplan tills man når målet... 

Jag och Elvira har bara kommit till steg 2-3 så jag kanske beskriver lite luddigt...
Men jag rekomenderar artikeln om Klossträning i tidskriften "CANIS" (minns ej nummret) , samt boken "Lydnadsträning i teori och praktik - till grundfärdighet till tävlning av Cecilie Koste och Morten Egtvedt" om ni vill veta mer om klossträning ;)  



APPORT

efter klossträningen var det bus/kamp där Elvira fick vinna när hon backade med kampen, ngt som Hilding uppmuntrat mig till ( att ta nästa steg ) Sedan körde vi lite apport.

Sedan körde vi apportövning, där har vi inte alls kommit långt, jag höll tennisbollen i handen, lade godis på golvet som extra störning, Elvira försökte vara snabb och sno åt sig godiset några gånger, vilket jag hade räknat med, så jag var supersnabb med att sätta handen över... och ---> Bjud på det rätta beteendet så får du vad du vill!

Jag har börjat med att klicka bara Elvira nosat eller satt nosen mot bollen, nu har vi kommit så pass långt att hon griper bollen medan jag håller den i handen, ska bara få henne att hålla bollen längre och längre i munnen, såååå svårt, eftersom hundarna gärna vill börja gnaga, eller så släpper dom bara, vi vill varken förstärka gnag eller släpp... ett svårt moment för MIG!

Här är timing jätteviktigt, det tar en bråkdel av en sekund för hunden att börja gnaga då den håller bollen etc i munnen, det är lätt hänt att förstärka fel beteende... eller som Morten och Cecilie skriver i sin lydnadsbok nämt tidigare, att det även är lätt hänt att förstärka när hunden rullar tungan inne i munnen för att spotta ut apporten. =( LÄSKIGT, eller hur! =D

LEK och sen LÅDAN

När vi var klar med apporteringen och leken efteråt tog jag fram lådan som vi kallar ugnsformen vi använder till denna övning. Som innebär att Elvira i slutändan ska stå med alla fyra tassarna inne i lådan, detta shejpas fram och hon står just nu med framtassarna inne i lådan, dags att höjja kriterirna här åxå ;)

Detta är en bra övning som tränar både hunden och föraren i shejping, samt tränar hundens balans, Även här väljer jag att ha ngt tyngre...

....

Ska försöka få Rickard att filma oss, har faktist några filmer redan men har  inte tagit hem ngt program så de går ej att ses eller laddas upp än =/ Bör fixas!



Läs mer om bakbenskontroll på Klickerklok


 

ha det /// Anna


Kommentarer

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0