We got time


I Fredags tränade vi jakt...länge sedan vi gjorde ett "riktigt pass" sådär.. GISSA om Keron var nöjjd! ;)

Tränade först med Fyra, kändes riktigt bra...apporterade fint...hade bra stadga...var lugn och hade ändå bra fart i arbetet. Vi körde stoppsignal också...Hon fick göra vad hon ville...höll sig ju ändå nära mig för hon visste att det kan hända ngt skojj! Sen visslade jag, stöttade henne att sätta sig fort med rösten de första gångerna.....hon fick sin belöning i att apporten kastades. Hon är duktig på att sitta kvar tills jag ger henne frikommando....Hon får inte alltid hämta, hon belönas ändå i och med att hon får se dummisen flyga.... 

När jag plockade bort rösten blev det ju svårare och hon satte sig segare...så då gjorde jag bara så att jag sa "gå iväg"(ett sorts frikommando...men lite mer krav av mig att de ska ge mig utrymme) och så gick jag vidare utan att kasta. Visslade sedan igen efter en stund (inte vänta för länge)...och då kan jag lova att sittandet blev blixtsnabbt! :D
Jag gör ofta så på inlärning av något, funkar bra tycker jag...man märker hur de inser skillnaden på att beté sig "rätt" och "fel"...det enda som händer när de beter sig "fel" är ju att belöningen uteblir.

Nåväl, sedan tog jag ut de två andra....körde linjetag över parkeringen till en trave björkar....varierade med att ibland stoppa Keron på halva vägen och dirrigera honom till vänster...hade lagt dummisar ute på skoterspåret åt det hållet. Gjorde markeringar som landade bakom snöhögar....Lillin var med.....ÅÅÅÅååå va skojj vi hade!!! :)

~~    ~~    ~~    ~~    ~~    ~~    ~~    ~~     ~~     ~~     ~~   


På lördag körde vi skidor över till fars stuga i Kurra, lämnade gammelpigan där och fortsatte sedan upp mot Vuolusjärvi...en bit efter den och sedan in i skogen efter ett skoterspår som kom ut i övre delen av Vuolus. Keron galopperade på med fullt ös...någon kort andhämtning hade vi efter vägen. När vi sedan vilat i fem minuter efter 40 min körning så skulle vi då ta oss tillbaka till stugan. Hörde en skoter.............snabbade mig att komma i "startposition"....gäller att passa på att få extra draghjälp. Och vilken fart på gubben....!!

Vi stannade i stugan med pappa och Elsa någon timme, blev bjudna på köttsoppa....grillade korv utomhus och hade det riktigt trevligt! Elsa och Fyra stod sida vid sida i fönstret och spanade ut på pappa som pysslade med veden....Keron fjäskar gärnet för pappa...de är ett passande par :) 

Kom på en sak.....när vi lämnade av Lillin var Keron lös på gården, såg att han tittade på något bakom mig....sen vände han om och sprang till pappa....var en setter som kom springandes med sin matte som åkte skidor, ett skoterspår går upp precis där vid stugan....Bra val Keron ;)

Lillfrida stannade sedan kvar i stugan över natten............vissa har det bra :)

~~ ~~ ~~ ~~     ~~~ ~~ ~~      ~~            ~~~~~~~~   ~~          ~~~~~~    ~~    ~~~     

På söndag fick Fyra busa med Troj, hane på 2 år........Tror att hon gillade att charma honom...när vi kom hem gick hon omkring...och sedan böjade hon grina.....peeep och pep, peeeeeeep.....lilla tösen saknade sin kompis. Keron ville gärna busa också, men jag berättade åt honom att han faktist inte klarar av det nu sådär på första träffen. De travade sida vid sida och hade många gånger närkontakt i harmoni...men nos mot nos...då blir det för tufft för Keron, han behöver lite tid.

I går var vi också sociala...Maja och Kira (4 årig tik) var med på promm....Och jag blev såååå stolt över Keron när hans första kontaktsökande blev helt PERFA....han NoSAde henne i ändan det första han gjorde när jag släppt honom. Är ju inga problem med tikar...men han är ändå såpass osäker socialt så han har haft en tendens att möta upp tikar framifrån...och det blir ju spännt i några sekunder då.....Så jag blev alldeles överlycklig över hans framsteg som den sociala knopp han är! :D

Kira var hemma hos oss också...Fyra har bestämmt hittat sin BÄÄÄSTIS... (Kira kanske inte känner samma sak haha), pussade och hade sig...men Fyra var mycket lugn och duktig...har ju kunnat bli lite "fjompig" förut... Keron vaktade en gång....la honom i ett hörn ett tag....sedan var det lugna puckar och alla kunde samsas i lägenheten :)

Milton var kanske den mest nyfikna av dem alla....Han skuttade med bestämda skutt rakt fram till Kira..."Hallå där, vad är du för en?...Här bor jag, bara så du vet så är jag lite av en BOSS här...." Så var det med det, Mille sköter det där själv, man behöver inte oroa sig att hundar ska jaga honom.....De är så lätta att påverka psykiskt..jaktinstinkten kommer som av sig när Milton sätter nos mot nos och sniiiiffar! Jag har en känsla av att Milton är på fullt på det klara med den saken...plus att han ÄR nyfiken och tycker om nya hundar :) 


För övrigt så dansar vi omkring till Alcazars "Stay the night".... wiiii.....!

//Veronica


  


Kommentarer

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0