Workingtest, blåst och lapporten!

Fyra stycken mattar med sina retrievers samlades för två heldagar av jaktträning...allt ramades in av lapporten som höjde sig bakom oss som den sagogestalt den är.

Vädret gick inte att klaga på, några regndroppar, några små stormbyar men även en och annan solglimt! De som deltog var jag med Keron och Fyra, Pia med sina två flattar, Anneli med sina två jaktlabradorer. Så lite av en raskamp... ;P Vi hade två klasser, en för de yngre och en för de äldre.

Resultat: Unghundsklassen vann Minja (Pias flatt) överlägset, hon var en fröjd att se :) Hedda (jaktlabben) kom på en god andra plats...och Fyra kom sist! Varför dååårååå?! Fyra hade inga problem att finna dummisarna, men vi har inte tränat på den här nivån...lydnadsmässigt var det för utmanande för henne.
Vuxenklassen vann Keron, med en ynka poäng... :) Casper (flatten) kom tvåa och Malte kom trea.


Jag är så nöjjd med båda mina hundar!! Keron lyssnade superbra på mina signaler, det var lätt att hålla honom i området för närsöket och han använde sin nos förträffligt! Poängen drogs ned mycket när jag valde att sluta försöka få honom att hitta minidummis som var nedgrävd, blev för mycket pipande och dirrigerande hit och dit...vi får träna mer på närsök helt enkelt. Svårigheten låg också i att en dummi flygit längre bort, som fick hämtas senare. Vi hade inga skott, så Kerons stadga var bra...inte perfekt...skuttade 0,5-1 meter på varje markering (fick komma tillbaka till utgångsläget innan han fick hämta) -alldeles för taggad! Och som vanligt hade han riktigt bra uthållighet, mattades ingenting på det sista söket även om han jobbat länge innan det. Varje hund var ute en timme ungerfär. Men här kom våran "inge braaaiga grund" fram...i mörkret såg jag inte att han hittat kanindummisen...så han sprang och sökte med den i munnen...suck! Nåväl, jag är nöjd med honom i alla fall! :)

Fyra var jättelugn, hade superbra stadga....gjorde klockrena linjetag och hade riktigt bra markeringsförmåga. Har inte tränat sök nästan alls...och här var det helt omotiverat, detta gjorde att hon sprang i början...tog nästan för mycket mark...Men sen fattade hon vad det gick ut på och hon tog in några dummisar. Hon mattades inte, men jag ville inte pusha henne för mycket. Så efter att lilla söta Fyra släpat och tragglat den stora kanindummisen till matte så gick vi för att hämta det sista linjetaget (som lagts ut innan söket). Det som hände var att avstånd (Fyra skapar mer energi för att klara att hitta -mer jakt...mindre lydnad) plus störningar blev för mycket för Fyra så hon vid några tillfällen vek av från matte några meter innan hon var framme. Hon gjorde inte så varje gång och aldrig vid närsöket. Så jag skulle ha struntat i tävlingen och gått längre fram på varje markeing och varje linjetag. jag känner henne....Vid en station gick hon helt ur hand, det kastades två markeringar som inte fick hämtas. Vi vände oss om och skickade på ett närsöksområde...svåra minidummisar som Fyra inte hittade direkt, så hon sprang helt sonika till linjetagsområdet....lyssande ingenting på mig -och så här i efterhand kan jag för allt i världen inte förstå att jag lät henne komma undan! Nåväl, sedan förstod hon att hon skulle hålla sig i det område jag anvisade henne...och hon fick hänmta det andra linjetaget efter ett tag. Efter det fick hon återigen leta upp en minidummis i närsöksområdet....Men så bra det gick i det stora hela, i min värld!!! :)

söndag tränade vi passivitet...jag valde att inte ha någon av mina hudnar ute längre än tio minuter....Så de lyckas hålla sig lugna....Vi körde en "walk-up" med unghundarna...utan någon apportering...några skott, kontakt och lydnad. Superhärlig helg!!! Tack sussan som tog detta initiativ! Sussan gick ett sök med sin superhärliga jaktlabbe Axel...å sen fick båda hennes flattar gå "working-testet"...ååå...sååå snygg Hugo var!! Man bara smälte...ändå gillar ju jag igentligen den lockiga varienten mer ;)

För övrigt åt vi en jättegod middag på lördagskvällen...satt och pratade hund till halv tre på natten....
Och jag lade fram mitt mest provocerande påstående: "Will to pleace" är samma sak som en hund som är kändslig för korrigering.......Oj, oj.......Men jag antar att om man inte håller med -då bryr man sig inte speciellt... Dessutom, jag menar inte att det är något fel på hundar som är så...Jag har EN -Lillfrida! Hur som helst så arbetar alltid hundar av två orsaker -för att nå en belöning eller undkomma ett obehag.

Jag arbetar bara för en sak...Lycka! Och jag är ingen tävlingsmänniska....önskar att jag var lite mer av det ibland...Men vi blir bara lyckliga av att få samarbeta jag och mina vovv....och om vi har ett mål -som jaktprov...Då blir träningen roligare och mer motiverande...

Tack för att just ni kommit till mig "Totta" och "Knelond -den allsmäktige"!

Vi filmade lite....och de andra tog bilder...kommer snart förhoppningsvis!

Kommentarer

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0