Träning med våra tjejjer!

Äntligen hann vi med lite samträning, jag och Pia med Fyra och Minja...! Ja, och vädret är ju fortfarande helt enastående :)

Vi började med en stund avslappning, då fick mattarna tillfälle att planera träningen...Två olika träningsövningar blev det i går, med en liten paus emellan...för att inte trötta ut hundarna och för att upprätthålla lugnet!

1:a övningen: Vi lade ut ett målbild med flera dummisar, gick sedan en "walk up"....För att vänja hundarna att gå brevid någon annan och vara lugn även när den andra jobbar. Gick bra med Fyra...hade henne utan koppel hela tiden eftersom jag såg att hon var lugn och koncentrerad! Vi turades om att låta hundarna hämta...promenerade en bit, kastade någon störningsdummi....någon dummi som ingen hund fick hämta osv. Gjorde misstaget att lägga dummisarna i högt gräs, vilket gjorde att jag inte såg om Fyra bytte -innan hon gjorde det. Men det rättade vi till i den andra övningen.

2:a övningen: Här hade vi en hund i arbete i taget. Ett målområde för linjetag...En markering kastades, linjetaget hämtades först -sedan markeringen. Fyra hade ca 90 graders vinkel, lagomt för henne! Här hade jag full koll på alla dummisar som låg i målområdet...så det blev inget byte :) På markeringarna var Fyra lugn och hade bra stadga!

Hon blev sååå trött i dag!! En av de sista dummisarna lämnade hon bara för att skutta runt i skogen...hmm...Men vi gjorde enklare och vipps så gick det superbra...

Har en tendens att bära i handtaget, ska se till att tejpa undan dem ett tag....

Två gånger blev det lite "fel"...på Fyras alldeles egna sätt.....Första gången var det i början på träningen, jag lät henne helt enkelt vandra iväg (totalt hjärnsläpp av matte!!)...åsså började hon virrvla runt. Men hon sprang inte mot dummisarna även om hon mycket väl visste var de låg -och jag fick henne att sätta sig ganska fort. Åsså började vi om :)

Andra gången var i slutet...när hon var tröttis...Och jag såg att hon tittade med intensiv blick något åt höger från målbilden...något var det hon såg som var lite läskigt/intressant....Så då for hon ju dit för att undersöka detta mysterium i stället för att springa till dummisarna....Tooootalt HJÄRNSLÄPP av matte igen!! Hur kunde jag i min vildaste fantasi tro att hon skulle ta dummin när hon tydligt visade vad som fanns i hennes tankar... :S

Men, är såååå nöjjd med tjejjen!! Hon var ju så lugn och hon hade bra stadga.....och apporterade med glädje :)


Sedan fick Pia hjälpa mig att få dummiskastaren att fungera -har inte vetat hur?! Och den small högt! Kommer vara superbra i min rehabilitering av Keron och skott, en process som måsste ta den tid det tar.....Kommer inte använda den för markeringsträning,,,men kanske att få ut dummisar för vattendirringeringar, linjetag och sök...som inte har nååågon som helst vittring av promenerande människor :) Och då fixar jag det när hundarna är i bilen...


Kommentarer

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0