Vattenarbete

MIDSOMMAR
Jag och hundarna tillbringade midsommar med far och Elsa i torpet..vid Åkeränge, Morjärvs trakter..närmaste granne en kilometer bort :)  Det är inte att ta i när jag säger att det var en helg i paradisets tecken! Det enda vi saknade var min syster och hennes fyrbenta! Hundarna njöt av friheten lika mycket som matte...Mysiga promenader, lugna stunder i solen, curlisarna bastade med matte (man kan inte vara utan hennes så länge vet ni...hmfff), vi blev bjudna på god mat, tittade EM (fick till och med far och Elsa att engagera sig lite...slutade med att Elsa konstaterade att Ryssarna är riktigt duktiga -om de inte använder dopningsmedel!!)...och så tränade vi ju också, litegrann varje dag.

Pappa blev ännu bättre vän med Keron än han redan var, bjöd honom på goda ben...Han genomskådar Keron fort "han är så barnslig och så himla social...". Fyra fick gott betyg..."hon är den finaste av svartingarna (av Keron, tuva och henne själv)". Lillfrida är ju deras favorit...den enda som är kvar av "vitingarna"(Elsa och pappas hundar)...ja, hon är ju svart/vit, men är en avkomma av dem.

Fyra har fått simma...det plaskas på, men hon klarar apporteringarna fint :) En gång höll hon på att dränka Keron...när hon simmade ut till honom och insåg att hon tagit sig vatten över huvudet -ja, då försökte hon klättra upp på morbror...vilket resulterade i att det var Keron som blev helt under vattnet :S Fyras päls börjar arta sig...ett dopp om dagen -håller lockarna i trimm!


TRÄNING
I går tränade jag och Pia med våra grabbar...det var en sån där härlig träning som gör att allt slit med vovvarna är värt det!! Vi var ute i nästan 2,5h...körde vattendirrigeringar, långa...till tre olika målbilder. Vi började med den längsta, i riktigt tunga marker..lite simdjup, men mycket lågvatten med dymark. Vi fick verkligen testa vårt samarbete med hundarna, tycker att de lyssnade på oss riktigt bra och ville verkligen arbeta för oss.

Går inte att beskriva känslan när Keron har varit ute och kämpat, accepterat att matte kräver att han tar sig tillbaka samma jobbiga väg (när man ju kan springa runt)....och han kommer fram till mig med dummin...hela han utstrålar sådan stolthet...hela jag känner  värme, kärlek och tacksamhet för denna hund -skulle jag kunna så skulle jag ge honom världen!

I dag blir det träning med unghundarna, Erkki ska hålla i den...hur roligt som helst!

I morse när jag rastade hundarna kom en kvinna och frågade om hon fick känna på mina hundar. Både Keron och Fyra blev mycket glad över detta, Lillin brydde sig inte. Fyra tappade intresset rätt fort...medan Keron stod som fastklistrad vid henne hela tiden vi pratade (blev en stund, berättade ju om vattenapportering, rasens kännetecken...vi kom in på pudels jaktklippning osv.)...Efter en stund tittade kvinnan på sin hand (som var svart av hår)..oj, de släpper ju hår! Jaaaa...visst gör de! Varje dag, året om!! Men det är lätt att fånga de bollar som far omkring på golvet...och det är värt det -mer personlig, lekfull och lojal vän är svår att hitta :) Vi gjorde ett gott intryck....Keron ville följa med henne när hon cyklade iväg....


Fotat massor senaste tiden...snart kommer jag kunna föra in dem i datorn också ;)

Lite gamla bilder i stället då....

 








Anna & Keron




Azlan, Annas katt.







Kommentarer
Postat av: Pia

Härliga bilder och en underbart härlig träningsdag!! Vill inte åka ifrån dig på semestern Vero för vi har ju så bra träningar ;-)

2008-06-24 @ 14:09:41
URL: http://mincados.se
Postat av: Helena

Fasen vilka fina bilder du har! =)



Håller med om att pudeln plats hos människan är något missförståd. Pudlar användes ju förr för att hämta fiskarnas nät men människan tränade ju bort deras simegenskap. Jag har lärt min pudel simma (mest för att hon konstant ramlade av bryggan och höll på att drunkna) och hon älskar det verkligen.

Hon vill röra på sig, leta efter saker, springa m.m. Hon vill inte ligga vid mina fötter och käka hundgodis hela dagarna.

Så pudeln är ju egentligen inte den typen av hund som sitter still. Men vi människor har gjort dom till kramdjur.

Sen måste jag ju erkänna att jag älskar att kramas med henne trots detta =P



En fråga; vad är Keron (det är den svarta hunden va?) för ras? Ser ut som en labrador i ansiktet men är lockig som en pudel och dessutom verkar Keron fälla hår. Har nog aldrig sett en sådan hund. Men väldigt söt, hans päsl är som på ett får. Lockigt fram till huvudet.



Hoppas du och dina otroligt vackra hundar får en trevlig kväll =)

Kram

2008-06-24 @ 19:58:54
URL: http://misspoodle.blogg.se/
Postat av: Helena

Hej igen!

Visade en av bilderna du hade för min mamma. Hon föll lika hårt som jag gjorde för era curlisar =)

Hör av dig ifall/när det blir aktuellt med valpar (min mejl: [email protected]).

Otroligt fina är dom.

Kram

2008-06-25 @ 13:56:04
URL: http://misspoodle.blogg.se/

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0