Det var en gång en kräsen hund....

Jag kan TÄÄNKA mig hur många som tycker det är flummigt att ha råttor som husdjur, men en råtta är ingen hamster, ingen dum gnagare alls. Dom är riktiga genier vill jag påstå. De flesta har en skål med mat i dygnet runt åt gnagare. Där skiljer jag mig nog en del. jag handmatar mina råttor, ger aldrig råttmat från djuraffären med färgämnen å otrevliga tillsatser, Istället får dom husmanskost, samt solrosfrön och dyl. varför jag handmatar mina råttor är för att jag är angelägen att ha dom som som mer än djur i bur.

Lägger man till ett komando, i mitt fall "råååååttoooooorrrnnnnaaaa" med pipig röst varje gång man matar dom så har man snabbt mer eller mindre 100% inkallning på smådjuren. Mitt mål är att lära råttorna diverse trix.... Att träna med många olika slags djur ger en MYCKET djupare och organiserad bild av djurträning vilket främjar mig blandannat inom hundträningen.

För det första skulle det ALDRIG leda ngn vart att bestraffa en råtta, negativ förstärkning gillas inte det heller. med råttor måste man ha tålamod. jag fick en mer eller mindre ohanterad liten råttis att söka sig till mina händer (som den förut var rädd för) och klättra på mig  på några dagar från att inte ha en tanke på att komma nära mig, genom att handmata, prata lugnande och TÅLAMOD och VÄNTAN....... Nu har jag även inkallning på den råttan. Det är viktigt att inte förstöra framgågarna genom att "jaga" råttorna för att få fast dom...... En del råttor ser detta som en lek, mer ohanterade råttor tycker bara det är obehagligt och blir rädd för händer, vilket man INTE vill. 

SNAPPHANEN har gått upp i vikt, nu väger han hela 26kg....... från ynka 20kg..... Allt vare KLASS hundfoder....
På tal om snapphanar, så snodde han en påse med KRAV morötter, mycket goda, jag hittade dom i hundbädden, där hade han tömt påsens inehåll av morötter och gnagit på VARJE morot, bara lite, lite..... med sina små gnagartänder =/ Nu råkar han ha en matte som inte alls är särskilt känslig utav sig, hon plockade upp morötterna och satte dom i kylen.... nån måtta får det vara!!!!

Tränade närsök, bara med rösten idag med Tuva.......... tusan vad duktig hunden är ibland.............. iaf när man har skinka i fickan =P  och hon måste jhu ha NÅÅÅGOT att arbeta för, sååklart!!!!!

.........................................................

idag SKA jag köpa oljefärg och uttunning,,,...... jag hoppas min sambo ställer upp med nån krona, jag HOPPAS, annars kan jag inte måla för tusan =/

Föresten, är Gävle en underlig stad, jobbade med min sambos kusins flickväns kusin  i helg..... skumt va, min chef är min kompis ex pojkväns kusin samt min sambos kompis kusin/släkt...... en annan i mitt jobb har bott på lombolo, på planerna där jag bott hela min ungdom..... vad mer, vad mer kommer man få reda på, har mer Kirunakontakter i gävle än jag har i Kiruna känns det som, å det känns S KU M T.

och NU, skaaaa Rimset ha sin mat...... fööör den är så goood! kan ni tänka er en mattes lycka att få en hund som ÄLSKAR sin mat, från att ha HATAT allt som kan kallas för hundmat.......................... jag ryser varje gång jag serverar maten åt han, och att ha mat som man kan använda som belöning är toppen.... för då får vi små träningspass, heeelt naturligt varje dag... träning med så mycker glädje och fart i sig att jag kan ta Snapphanen för en Border Collie, det är heelt galet...... Så återigen..... podencosar KAN, bara människor som inte hittar rätta motivationen, pröva med KLASS hundfoder när ni tränar så har ni snart ett lydnadsfreak till hund ;)

Borde jag inte få billigare foder nu? med all reklam? Tycker jag verkligen!!!!!!!!

Kommentarer
Postat av: Malin

Haha! Klart att du måste få det billigare ;)Va kul att han börjar lägga på sig snyggingen!Vi måste ut på en sväng nån dag, börjar bli kry ÄNTLIGEN :)Kram Settergänget!

2008-12-02 @ 23:11:17
URL: http://redheadz.blogg.se/

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0