Upp till bevis!!!

Idag var vi ute och släppte hundarna i skogen, Rimset behöver träna på att  hålla sig i närheten igen, vi ska börja med långlineträning.....

Annars sitter jag och sorterar rasinfo i nya pärmar,  började med det under wallander filmen, nu vet jag inte om jag ångrar projektet eller inte,  det jobbiga är att raser har flera olika namn, det den hette för tio år sedan behöver den inte heta idag. Mexikans nakenhund hittar man under namnet Xolo, det är bara ETT exempel på att man blir förvirrad om man inte är ytterst noggrann.

På morgonnen såg jag ett avsnitt av hundcoatchen på Tv 4+ ,  just i detta avsnitt tyckte jag han var ngt orättvis mot hunden i fråga, det passar väll honom för att han tror på sig själv, dock har det han gör inte ett dugg med hundpsykologi att göra enligt mig, det handlar om att få bort ett oönskat beteende på första möjliga träffsäkra sätt, jag ser inte någon lång utvärdering och granskning med analyser och det känns som om hunden kan fara illa pga det, beakta ordet "KAN".

Många gånger har jag sett problemhundar bli fogliga med dessa metoder, men handlar det om ledarskap, lydnad osv.... eller får man en hund som gör ALLT i sin makt för att lugna ner sin förare, se på hundens blinkande ögon och svackande blick, se på hur den sänker huvudet och slickar sig om och om igen runt munnen, fäller bak öronen och lyfter tassarna, signalen borde bli ---> när matte och jag ser en annan hund blir matte galen  å för att hon inte ska bli det måste jag lugna ner henne.........  Allvarligt talat, vi lever på 2000- talet, finns det inga andra sätt? Självklart! så varför väljer Tv att vissa sånt här?

Ställ frågan om man vill hjälpa sin hund till en tryggare samvaro eller skrämma den till lydnad? 

Jag tror säkert Steen är en duktig hundmänniska, han verkar ha harmoniska och trevliga hundar, men jag och han är ngt oense om vad som är bästa sättet att arbeta bort ett problembeteende, och så är det inom hundvärlden, det är det som utvecklar oss människor att bli bättre hundägare, vi kan lära oss av varandra, inte skälla å bråka.... men utvärdera ta till sig eller slopa ;) 

 

//// Anna

Kommentarer

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0