vem är ute och går med vem?

kantarellsöket går bra, nu får ingen tro att jag åker ut till skogen å säger kaaantareeellll å
då tror att hundarna självmantska förstå vad jag menar.

I skogen plockar jag kantareller, det är när jag kommer hem jag förstärker hundarna vid minsta
intresse för dessa gula svampar. naturligtvis kan jag förstärka även om det råkar va så att
nosar på en kantarell i skogen, men vi har inte kommit så långt än. Dom vet att kantareller är
possitva, dom vet att dom får godis då dom nosar på dom.........

Veronica frågade mig vad jag gör för att inte hundarna ska dra i kopplet,
jag ska ge lite tips som ni antingen kan forma till er själva eller slänga i sophinken.....
men detta är vad jag gör:

* Gå ut med hunden, med enda syfte att ständigt gå åt det hållet hunden INTE går åt, vill den
svänga åt vänster, svänger du åt höger, vill den fortsätta rakt fram, svänger du in på en
avfartsväg,stig etc.... Utan något som hellst ryck eller argsinta tendenser från din sida,
vara bara lugn, bestämd och se det lite som en lek. .... upprepa detta och beröm
hunden när den inte drar....

*Så fort hunden drar kan du stanna och vänta tills den slutar dra, då berömmer du
och går åt andra hållet.

* Använd en förstärkare, hunden vill till något, leksak, dummy, etc, först när hunden kan gå lungt
förbi utan at dra säger du varsågod och låter den gå fram.  eventuellt, plockar fram ngt
ÄNNU roligare. godare ur din ficka så hunden får en possitiv överraskning som dessutom är mer
kopplad till dig.

* är hunden ivrig, stressad eller har ett oönskat beteende på er promenad så vänta, gå inte
ut från dörren förän hunden är lugn, om du så måste vänta en timme efter att du satt på kopplet,
utan kommando, bara vänta, när hunden är lugn går ni ut. Vill du undvika stress så låt aldrig
hunden vinna ngt på att stressa, den ska inte kunna gå frammåt, inte få vad den vill, inte markera
på stolpen den drar till.

* Ett tag hade jag problem med min Podencohane då han just börjat inse tjusningen med att
markera och skvätta, detta var en otroligt viktig sak för honom att utföra och han tog det på största allvar,
ja, han är som han är. Jag använde mig av ovanstående knep men tog tillfället i akt --->
 Gör du som jag säger, får du som du vill!
Det var vinter ute och som alla redan vet färgas snön härligt =/ gul av diverse hanhundar och tikar
för den delen, nu råkade jag veta att Rimset gärna stannade och nosade, ibland markerade på
varenda kissfläck. Detta fick han inte, han fick aldrig möjlighet att gå fram till gul snö... SÅVIDA,
han inte drog i kopplet och envist försökte ta sig dit han ville, när han hade accepterat mitt beslut
så kunde vi gå förbi kissfläckarna å i samma sekund vi gått förbi gav jag Rimset tillåtelse att få stå där
å undersöka hur länge han ville. DETTA BLEV EN FÖRSTÄRKNING SOM HETER DUGA!!!!  

Samma sak kör jag då Tuva höglöper, kommer du på inkallning trots "att du bara vill en sak"
då kan du få gå fram till grinden och nosa efter henne på andra sidan.
OJ vilken inkallning man har på honom då ;) jag använder löpet som förstärkare.......

 
Tuvan och jag kör ställande under gång, här använder vi oss av belöning utanför plan, hon får
själv springa och hämta belöningen utanför planen då,,,,..... detta är ett bra sätt att träna inför tävling d
å man inte får ha med godis eller annat på plan, men det gör inget för hunden för den vet att den får
belöningen utanför planen ;)

ha en bra dag //// Anna



Kommentarer
Postat av: Pia

Ett bra inlägg med bra tips!

2008-08-19 @ 10:10:44
URL: http://mincados.se

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0