Rutan och target

Vi ska strax ge oss ut i det någotlunda soliga vädret, jag och mina hundar. idag består träningen av rutan, jag kommer ta hjälp av en targeting, i detta fall en musmatta från IKEA ;)

target, (musmatta) klicker, köttbullar, koner och ett glatt humör   

Denna träning består av att hunden ska sätta tassen på musmattan, på det sättet blir det enkelt att träna sändande, för det är just det, man ska tänka så enkelt som möjligt.

Vi delar upp momentet i flera smådelar, sedan kör vi allt baklänges (baklängesstegning), dvs, vi börjar med att träna att hunden ska stå inne i rutan osv....... på detta sätt håller man uppe förväntningen trots utebliven possitiv respons exempelvis på tävlingar...... ja, jag ska inte gå djupare in i det där..........

men jag kan lova att mina hundar ÄLSKAR denna typen av träning, dom blir på helspänn, detta ger även mig som förare possitiv respons och vi blir en lycklig flock.

Det var även med targeting jag lärde Rimset att tända å släcka lampan, genom putt med nosen på små papperslappar med tejp på, som jag gjorde mindre å mindre för att så småningom ta bort helt. Ja, man har sina underliga intressen här i livet =P 

ha det gott!!!!

 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Joooooooooo plz gå in djupare på det dära !!

2008-08-23 @ 15:25:22
Postat av: Anna

vem frågar?

2008-08-24 @ 08:46:21
Postat av: Talia

Tack och tack ;) Hehe..

2008-08-24 @ 19:14:45
URL: http://lonelydarling.blogg.se/

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0