Jaktprov

Nu har jag bestämt mig för att jag är nöjd med mitt och Fyras första jaktprov (hon startade förra året men var för lång vattenmarkering så hon "vågade" inte gå i trots att man såg hur mkt hon ville, provet avbröts innan hon vara med så att säga -min träning som falerat såklart!) :)

Det blev tyvärr inget pris, men arbetet i stort gjorde hon riktigt bra! Och skulle jag vara missnöjd med något så är det den träning jag inte gjort med henne...men viltspår, utställning och kanske framför allt husflytt har krävt sitt...

Det som gjorde att hon inte kunde gå till pris:
-Hon kollade av att det inte var något vid vattnet innan hon tog in landmarkeringen (gick bara ngn meter ifrån den, men ändå..).
-Hon lämnade truten till bättre behövande på söket, tog den när domaren kastade upp den. Vet med mig att trut är ett måste att träna mycket med, såklart det viltslaget jag haft aldra minst av :S
-På första vattenmarkeringen tvekade och tänkte hon innan hon gick i vattnet, man såg tydligt att hon ville....en and som kastades bakom träd in i näckrosor. Jag måste träna på dolda vattenmarkeringar.
-Andra vattenmarkeringen förlorade hon sin stadga, jag är inte lika säker på hennes stadga i vatten som på land, visste med mig att hon behöver mer träning i det.

Det som Fyra gjorde bra:
*Bra upptag och vilthantering
*Hon hade snabba inlevereringar.
*Hon hittade och kom in med allt vilt.
*Hon gav allt i handen.
*Hon fick kämpa för att hitta första vattenmarkeringen (and bland näckrosor), hon gav inte upp!
*Hon var lyhörd när jag "dirrigerade" henne på söket. 
 
Hon är en underbar toTt och jag ser fram emot att fortsätta träna jakt med henne!! :D

Domaren Willy Gustavsson hade haft en curly som han gick jaktprov med. Han sammanfattande kritik: "En tik vars största förtjänst i dag ligger i att lokalisera viltet, inte tillräckligt genomarbetad för att kunna gå till pris".




/Veronica


Kommentarer

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0