Plötsligt händer det...

Idag visade termometern 19+ i solen, igår 17 grader i solen, vet inte om min termometer visar rätt men det har varit väldigt varmt. Nästintill för varmt för gårdagens dragtur och jag våndas att dragsäsongen är över men hoppas på att det blir kallare igen.

För någon dag sedan tränade jag lite avlämnande utav tennisboll med Elvira, passade på lite smått när vi gick från bilen till lyan, jag gick och förde min hand (handtarget) ganska snabbt ifrån henne och hela två gånger "råkade" hon sätta nosen (med bollen i munnen) på min hand och jag överdrev inte min glädje för henne.

kanske var det startskottet för framgångarna idag, jag bestämde mig för att våga ställa mer krav på henne och konsekvent ta bort handen så fort hon släppt föremålet på backen/golvet. För att ändå hålla igång henne valde jag att kasta iväg föremålet igen och låta henne hämta den till mig, men så fort hon släppte föremålet tog jag bort handen och det blev en liten paus.

Det tog inte länge fören paletten verkligen föll ner efter några jackpottar i dagens träning och Elvira lämnade föremålet i handen 100% av försöken, vi slutade med flaggan på topp!

Ohhh så jag har rivit mig i håret över hennes avlämnande i handen (eller brist på det), har tvivlat på mig själv som tränare som det är så lätt att göra. Jag har grämt mig över att jag inte vågar ställa mer krav på Elvira medan jag inte velat ha för höga kriterier och misslyckas. man kan säga att vi kommet en REJÄL bit på vägen nu :D 

Duni, hon klickas mest till att gå till olika ställen, samt handtarget, det viktiga är att hon får hjärnträning och har roligt ;)

Rimset sysslar just nu med, hopp över ben, en liten freestyle färdighet bara för att! 

(För övrigt är Elvira anmäld till Västeråsutställningen, där hon ställs i juniorklass)

 
Elvira och jag våren 2010, lekutveckling/kamp

//A


Kommentarer

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0