Vargen - den jagade jägaren...


Jag var i valet och kvalet om jag skulle bege mig till Nordic Open i Åsarna, en draghundstävling i både nordiskt och slädhundsstil. Men med tanke på avståndet och att jag faktist var/är sjuk så beslutade jag mmig för att stanna hemma. Detta resulterade i att jag och huskiesarna Elvira och Duni istället begav oss till torget i stan till vargmanifestationen, en ynka skara människor stod upp för sin åsikt att stoppa vargjakten som startade igår. Vi missade när fotografen tog bild, annars hade Duni och Elvira gjort sig bra i det sammanhanget! Tyvärr kunde vi inte stanna så länge som jag hade velat.

Tog därefter med dem till naturkompaniet där en liten pojke (6-8) år kom fram och frågade om han fick hällsa på hundarna vilket han naturligtvis fick, han kunde hundar bra, satte sig ner och var lugn, alltid trevligt att träffa sådana barn, bra för hundarna! Klappa fick han och mer därtill, har man engång börjat klappa en huskie så vill do bara ha mer, han fick mjuka pussar och en Elvira som lade sig på rygg för att bli kliad på magen, tillslut hittade föräldrarna honom och påväg ut hörde jag honom säga att "en Siberian Husky, en sånn hund vill jag ha", en blivande rasentusiasm? Vem vet! 

                                                  Duni, Elvira och Puckot i bakgrunden

Innan staden gick vi föresten en liten promenad med grandisen Tellus och tillhörande matte Marja-Lena. Tellus tyckte först det var skumt och märkligt att jag kom med två hundar, och visste varken ut eller in, men genom att gå en lugn promenad med dem föll poletterna ner, Duni fick nosa igenom STOR grandis och Tellus blev trygg med Duni. Elvira, hon är som hon är, kan vara lite väl påflugen på stackars Tellus, pussa och hällsa för hela slanten, han är jhu bara såååå häftig tycker hon.

Jo, för er som undar vem Duni är, det är Elviras mamma, mer om det i ett senare inlägg, där jag även kommer göra en resume av 2010, samt skriva in Elviras kritik och resultat från Älvsjö (bättre sent än aldrig)!  

Angående vargjakten, slakten på varg och varghatet i Sverige, jag tycker och jag insisterar ALLA att lyssna på Henrik Ekmans vinterprat i P1 


Henrik Ekman är även författare till boken "Vargen - den jagade jägaren"

 "– En fallen stjärna kastas för vargarna. Vargavinter hotar ekonomin. Spekulanternas vargflockar vädrar blod. Vargmetaforerna är evigt lockande – men varför är det en sån laddning runt just vargen? Om det vill jag tala i mitt program." /Ekman

                                                                    Ekman, Foto: Ekman




Kommentarer
Postat av: Sarah

Vargen är så vacker att jag blir tårögd när jag tittar på den!



Jag har haft lyckan att bekanta mig med en vargflock och genom att tala deras språk, blivit accepterad. Hade vargvalpar över hela mig och vuxna vargar som åt ur händerna =)



Dock på en djurpark så det är ju inte riktigt som ute i naturen, men flocken hade aldrig haft den kontakten med människan tidigare. En helt underbar och SÅ missförstådd varelse! Mitt hjärta gråter.

2011-01-16 @ 11:17:27
Postat av: Anna

Sarah... jag har gråtit många tårar över det hemska som händer nu... det är nog många som är ledsna och besvikna i dessa tider...



underbart att komma så nära vargar, hade åxå velat, har kommit nära hyenor när jag hade praktik på djurpark, men varg.. oj oj

2011-01-16 @ 15:38:42
URL: http://camabaros.blogg.se/

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0