Ty man kan inte ränna i skogen hela kvällen och hemma väntar mat och en mjuk säng ;)

 

Vi bestämmer oss att vänta till kvällen igen, innan selen träds på, månen är nämligen vacker och stor. Ja, jag vet inte om det var den sena timmen, vilt i skogen eller det runda klotet som ihärdigt vakar över de vidsträckta  skogarna och kala fjäll. Jag vet inte, kanske en slags blandning, men gårdagens dragtur var det verkligen fart i trots tunga spår. Elvira återigen i fronten, hon klarar av det riktigt bra, lite bus i början, eller mer ett, vad gör ni där bakom egentligen, vill ni leka tafatt eller? Men strax blev linan raksträckt och förblev så, nåväl, några hundra meter innan vi var framme i bilen igen saktar alltid Elvira ner, detta för att hon inte vill åka hem, men då är Duni och Rimset destomer angelägna över att komma fram, ty man kan inte ränna i skogen hela kvällen och hemma väntar mat och en mjuk säng ;) 

Idag har klor klippts och därmed godis delats ut, ungefär en godis för varje klo gör kloklippningen till om än inte ett RENT nöjje så iaf inte alls till något obehag. jag gör så att jag lägger hunden upp å ner mellan mina ben, sätter godis (torkad ungnötslever i detta fall) på hunden mage, så att hunden ser och blir medveten om det, sedan klipper jag en klo, varav ljudet utav kloklipparn fungerar som en klicker och en godis delas ut, man kan minska utdelningen av godis så småningom, men jag försöker bibehålla att ge dem så ofta som möjligt, även om det inte skulle vara några problem med att klippa en hel tass innan godis delas ut. Såhär har jag tränat Elvira sen hon var valp, då började jag såklart bara med att smeka tassen med klotången, samt klippa i luften. Det har därför aldrig varit obehagligt för henne.

Återigen ser man hur viktigt det är med förebyggande träning, samt grundträning. Jag vet inte om Duni har stått eller legat ner under kloklippning (antar det förstnämnda) men hon fann sig väl tillrätta med att ligga ner och ha godis på magen som hon glatt tuggade i sig allt eftersom klorna blev klippta.

Jag är även noga med att inte släppa iväg hundarna just när kloklippningen är färdig, då tar jag tillfället i akt för en mysstund, naturligtvis med en baktanke. För det första blir kloklippningen ännu mer positivt förstärkt, och att avsluta med masage, kardning på magen (Dunis favorit) eller kli i örat talar nog för sig självt, att det är bättre än att direkt avsluta när sista klon är klippt, då har hunden en förmåga att skynda sig att bli klar, det blir även mer stress och hunden far oftast upp från golvet med illfart. Det ultimata är att jag reser mig lugn när mysstunden är färdig och att hunden i fråga är så pass dåsig att den halvsovandes ligger kvar på platsen, belåten och tillfredställd!

(säga vad man vill om Cecar, men en sak håller jag med honom om, och det är att hundens energi ska vara det rätta innan man går vidare, nu tycker förståss jag att han felbedömmer energierna och deras språk titt som tätt, men det är jag det, tanken är den rätta iaf)

Hundar som inte litar fullt ut på sina ägare, sådana finns det måååånga av, inget att skämmas för, det handlar mest om att man gått på felaktiga råd, gjort så hunden vaktar sin zon för ägaren, i all välmening men det blir bara sååå fel. De hundarna kan ha svårt att ligga ner, känner sig hotade, osäkra och förbisedda. Då kan man visserligen träna detta separat, i sitt åtgärdningsprogram, men det bästa är att klippa hundens klor medan den står upp, naturligtvis med det godaste av godiset tillhanda ;)



 


//A


Kommentarer

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0