En katt bland hermelinerna...

I dag var vi och kikade på brukslydnaden på BHK, Elvira var såklart med för lite miljöträning. Hon fick även bekanta sig änmer med tunnlarna i agilityplanen och hon älskar dom!

Igår lade jag hennes första viltspår, utan blod, bara med en älgklöv, så idag fick hon gå sitt andra viltspår, lite längre och utan blod. jag blev imponerad av hennes spårnoggranhet och man får hoppas att det håller i sig!

Vi hade även tid för lite utställningsträning, hon är duktig "duktigare" på att ställa sig själv, håller jag kort koppel på henne blir det genast svårare.  har kvalitetssäkrat ställandet så mycket att det sitter rätt bra. Frågan är hur hon reagerar i utställningsringen bland domare och andra hundar, kommer hon kunna koncentrera sig på att stå lika stilla då? Bör gå några ringträningar med henne! 

Vi har även tränat lite "apport" med fokus att hon ska komma tillbaks med bollen etc, detta är det svåraste som finns för Elvira och för mig verkar det som men vi kör på. tänkte berätta lite hur vi gör/gjort! ------>

apport: tennisboll etc

Kriterieplan: ( desto fler steg, desto bättre, fast detta är såklart individuelt hur stegen ser ut)
*titta på bollen i min hand 
*röra sig mot bollen i min hand 
*dutta/ vidröra bollen i min hand  
*öppna munnen för att ta bollen 
*Stänga munnen runtom bollen 
*Hålla ett grepp i 1/2 sekund runt bollen i min hand 
*Hålla ett grepp i 1 sek runt bollen i min hand 
* Hålla ett grepp i 5 sek runt bollen i min hand

(här har vi börjat träna att hon även ska ta bollen från marken)

*Titta på bollen
*röra sig mot bollen som ligger bredvid hunden och föraren
*dutta/vidröra  tennisbollen med nosen  
*öppna munnen för att ta bollen
*ta ett grepp runtom bollen 
*Håll greppet i 1 sek
*håll greppet i 3 sek
*Håll grppet i 5 sek ...osv...
*Lyft upp bollen från marken, 2cm
*Lyft billen från marken 5cm
*Lyft bollen från marken 10cm
*Lyft bollen från marken 15cm
*Lyft bollen från marken 15cm och lyft ena tassen för att ta ett steg mot mig
*Gå och ta ett grepp om bollen som ligger 30cm bort
*Gå och ta ett grepp om bollen som ligger 50cm bort

(här sätter vi in handtarget som hunden kan sen tidigare, handtarget är när hunden sätter sin nos mot handflatan, nu är det tänkt att hunden ska sätta sin nos mitt i handflatan fast med bollen/apporten i munnen)

Kriterieplan handtarget:
*Titta på handen
*Lyft ena tassen för att röra sig mot handen (beroende på hur nära man håller handen)
*Vidrör handen med nosen
*Håll kvar nosen i 1/2 sek
*Håll kvar nosen i 2 sek
*Håll kvar nosen i 5 sek

Viktigt att tänka på:
*Apporten, bollen eller vad man nu anv ska inte värdeladdas, det ska vara en relativt tråkig sak, tips man fått tidigare som att koka apporten i kött osv kan glömmas bort nu ;) Hunden ska arbeta för att få ngt den vill ha, ex ett riktigt gått och varierande godis! Desto tråkigare apport desto bättre och lättare att lyckas tycker jag.

*För hundar som inte gillar godis destomer kan man istället erbjuda en ROLIG leksak.


*Bestäm hur många repetioner du ska göra/pass och hur många pass. ex: 4X5 --->  skriv ner efter varje pass hur många lyckade försök hunden gjorde (efter din kriterieplan) och hur många misslyckade försök det blev, gå vidare till nästa steg om hunden klarade 80% av försöken, eller sänk kriterierna om hunden misslyckades, då har du gått för fort fram! Detta kallas att göra/skriva en Logg! Detta kallas även EFFEKTIV hundträning ;) 

*mellan passen busar jag med hunden

*Anv inte träapport innan du vet att hunden INTE tuggar, men börja gärna tidigt med metallapport, hellst när hunden är valp ( då slipper man jhu problem med att dom är äckliga senare i träningen)

*Hundar som har svårt att fatta grejjen med att komma med föremålet, som lilla Elvira kan ha, så tränar jag antingen vid en smal korridor där enda stället att gå till är till mig, eller så sitter jag vid dörröppningen till toaletten, toaletten för att det är ett litet utrymme, dörröppningen för att hunden antadligen planerar att gå ut från toan för att springa iväg med föremålet, MEN VAD BRA, att du gick mot mitt håll... klick!

-----> Därför föredar jag tråkiga saker.... det jag har att erbjuda ska vara mer värdefullt!

(och det är det matte, jag ska bara göra som min instinkt säger mig å gräva ner,SEN kommer jag) ---> så tänker Elvira, och det är mitt jobb att fånga det rätta beteenden INNAN!

Kom gärna med synpunkter!


 

                                 En katt bland hermelinerna (inte så jätteofta man ser huskie på bruks)

 

                                          Tunnlar är riktigt roligare (blivande agilityhuskie)?


                             Vi börjat med att hon får stå, sedan får hon komma på att hon ska ligga.. 


            Såhär tränar vi frittföljd, jag går baklänges och hunden följer efter med kontakt, mer om det senare 

 

                                                Bjuder på ett snabbt läggande .. klick! 

                                          Omvänt lockande / Kvalitetssäkring av beteende...

 
Aldrig utan mina klicker... att ha dem i sådana armband är ett måste
annars tappar jag fem klicker / dag ..suck!

 
En annan tog en rejäl Power nap ;) 

 
Elvira fick ligga i bilen å sova medan de andra hundarna fick sig en skogstur 

 
jag lade ett viltspår och tränade lite utställning medan spåret fick ligga

 
uts-träning

 
duktig tös, men en annan borde kanske sätta armen bakom ryggen osv... hm =/


Sen var det dax att ta sig an spåret, och det gick RIKTIGT BRA


Spårslutet och klöven är funnen ;)

 
KOLLA vad jag spårade upp 


Kommentarer
Postat av: Veronica

Å...hon är så fin!! Och du är så duktig på att träna henne :) Men...seeer du hur hon skeeeeelar på en ståbild haha! P.s Frusen stavas frusen och inte frysen...frysen är det ni har i lägenheten :P D.s

2010-05-17 @ 14:57:48
Postat av: Lisa

sv: jaa, jag har iallafall överlevt i tre veckor utan att använda shampoo! ;) Håret känns mycket mjukare och finare!



Smart att ha armband till klicker. Har upptäckt att dom är väldigt bra på att gömma sig! Man klickar en gång, sen är dom spårlöst försvunna..

2010-05-17 @ 23:47:51
URL: http://lans.blogg.se/

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0