Rimset har haft en period när han inte velat gå in i buren i bilen, jag antar att det beror på att jag ibland har kastat in en godis i buren, vilket gjort att han börjar sheijpa mig på just detta...

Vi försöker julstöka, jag och hundarna, känns mysigt. När jag gör iordning  fluffig, gul lussekattsdeg tycker Elvira  faktist att man kan provsmaka degen när den står på jäsning - check. Jag plockar fram russin, Elvira gör ett snabbt läggande spontant och får ett russin för ett bra initiativ- check. Jag kokar tomtegröt och Elvira slickar ren kastrullen - check. Jag sätter mina pepparkakor i en kakburk, Elvira lär sig att öppna den - check! 

Igår vandrade vi i skogen där vi passade på att träna lite apportering, sök, avlämnande av föremål och handtarget. Elvira gräver i princip aldrig ner föremålen mer, eller springer och lämnar det någonstans, efter massa träning, men det återstår mycket innan vi når det färdiga målet, som innebär en perfekt apportering och ett snyggt avlämnande i handen.

När hunden inte vill gå in i buren...
Rimset har haft en period när han inte velat gå in i buren i bilen, jag antar att det beror på att jag ibland har kastat in en godis i buren, vilket gjort att han börjar sheijpa mig på just detta, dvs, vägra gå in i buren om inte en godis kastas in.  Igår tog jag tag i saken, satte in han i bilen, varav han INTE gick in i buren utan satte sig utanför i det lilla utrymmet som faktist finns där. Jag tog lugnt ut han igen för att ta in han i bilen, varav han upprepade sitt beteende, att vägra gå in i buren ca: 5 gånger och jag tog ut han ur bilen lika många gånger, utan att bli arg eller irriterad, tillslut vandrade han in i buren utan min påverkan och han fick sin belöning.

Detta är ett exempel på hur mycket mer man får ut av att hundarna bjuder på ett beteende frivilligt utan att man lockar. Eller i värsta fall tvingar. Dom lär sig ett mycket hållbarare beteende.  


foto: Susanne Suomi (Chiliway's Elara, "Elvira")

 
Elvira


/// A


Kommentarer

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0