~Jaktträning -baklängeskedjning- & lek ~

 
 
Jag har inte använt mig dessto mer av baklängeskedjning i strukturerade former tidigare. I många moment blir det ju en sorts baklängeskedjning naturligt kan jag tycka...som att man börjar med avlämning i apporteringen.
 
Tetsade att lägga ihop flera moment när jag jakttränade med Ninnibell utomhus i går -och använde mig av principen baklängeskedjning! Så bra sätt att träna för oss kändes det som!! :) Framför allt hjälpte det mig att hitta rätt nivå på hur ofta belöningen kommer -jag har en tendens att inte öka kriterierna tillräckligt.
 
Ninnibell var jättekoncentrerad och man riktigt såg hur hon tänkte.. Jag var imponerad över hur många moment med hög motivation hon faktist klarade i rad innan belöningen kom -men det har nog endast med mina förväntningar att göra.. ;) Självklart gick vi igenom och kontrollerade att alla moment fungerade bra var för sig innan vi började länka ihop dem..
 
Det som tog riktigt mycket tid var att tänka ut vilka moment som skulle läggas på...bakifrån! Vi kom på att det behövs papper och penna, vi är nybörjare på det där. Svårt att tänka baklänges!
 
Momenten:
 
1. Kast vid utgångsläge 1  -Mattias tar upp Dummin
2. Transport till utgångsläge 2
3. Kast -lämna dummi
4. Transport till utgångläge 1
5. Kast -lämna dummi
6. Transport till utgl 2
7. Hämta in dummi (linjetag) vid utgl 2
8. Transport till utgl 1
9. Hämta in dummi (linjetag) vid utgl 1
 
Detta gjordes alltså baklänges: Vi börjad med nr.9, nästa gång tog vi nr.9 & sen nr.8, tredje gången 9, 8, 7 i den ordningen osv. Belöningen kom alltid (och endast då) efter att dummin vid utgångsläge 1 hämtats (nr.9). Bröts kedjan någonstans så började vi om från början med endast nr.9 först..sen 9, 8..
 
Tror det faktum att vi lade på lagomt mycket för varje utförande gjorde Ninnibell mer koncentrerad -hon gillade utmaningen och kanske framför allt vetskapen om att det ena ledde till det andra -som i sin tur ledde till belöning! Kedjan blir stark, varje länk (moment) förstärker den andra.
 
Lek
För ett tag sedan hade jag och Ninnibell jättebra lek och kamp, vi hade nog lekt och kampat mycket när vi kursat. Men nu hade vi backat mycket i det...hon ville inte riktigt kampa med mig.
 
Mattias kom på idén att sätta fast kampleksaken i ett hundkoppel så jag kan slänga runt den mer. Sagt och gjort! Och vilken skillnad -hon kom igång jättebra och vi kunde kampa och leka massor -ovärderligt i träningen :)
 
Bilden är tagen vid ett annat tillfälle :)
 
 
 
//Veronica
 
   
 
 

Kommentarer
Postat av: Pia

Roligt att läsa om er träning! :)

Svar: Är så bra att få skriva ner tankar om träning ibland! Tack för inspirationen att baklängeskedja -utbildningsdagen du hade på bruksis för ssrk-medlemmar :)
Anna Siikavuopio

2013-04-11 @ 13:26:27
URL: http://www.mincados.se
Postat av: Veronica

Alltså var jag som svarade -blir automatiskt Anna snamn där :P //Veronica

2013-04-11 @ 15:24:37
URL: http://www.camabaros.n.nu

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0