Jag visste att huskie var lite hjärntvättad (avlämningsträning)

Är inte hösten en härlig tid, det är svalt och vackert ute, man blir riktigt sugen på att träna, lite vad som hellst och man börjar planera inför vinterns dragturer, utflykter och vandringar på frysna isar. Pannlampan, vart har man lagt den, skidorna och släden behöver slipas och vallas. Snart är den dags för Älvsjö och vad behöver man inhandla på mässan förutom bajspåsar och tio-pack klicker.... Finns mycket att fundera och längta efter!




Jag satt just och sökte ett gammalt inlägg om "inkallning" eller att få hunden att hålla kontakt med en då den är lös, hittade dock inte det inlägget. Jag använder mig delvis av samma metod vid avlämningsträning av diverse föremål -----> Nåväl, jag tar det igen....

Då Elvira är lös vill jag naturligtvis att hon ska ha koll på mig, komma fram, kolla läget, inte springa framför mig som en ångvält och göra skogen utan matte, jag vill vara med och jag vill att Elvira VILL att jag ska vara med. Därför ser jag till att vända mig om och gå åt motsatt håll varje gång jag hör henne komma bakom mig. Kör man detta mycket redan från början får man snabbt en lyhörd hund som håller sig i närheten.

Fastän att Elvira är 8 månader så har jag valt att fortsätta med detta, hon är en mycket självständig donna och man lär arbeta för att hon vill behålla kontakten med en, det gäller att läsa av hunden så man vet hur man ska lägga upp promenaderna för varje gång!

Sådär håller man på, vänder hela tiden tills hunden hajjar och tar kontakt, nuförtiden behöver jag bara gå mot Elvira så är hon med på noterna. (Tänk att vissa hundar tycker det är obehagligt när man går emot dem, så ska det inte vara tycker jag).

  • APPORT
  • AVLÄMNING
  • HANDTARGET
  • OCH VADÅ HERMELINER...

Jag har i ett äldre inlägg "En katt bland hermelinerna" skrivit om hur man lägger grunden för avlämning, samt om Elviras hysteri att gräva ner ALLT och lite till, sedan första dagen var jag fick hem henne grävde hon ner saker...  hur tusan tränar man en hund att komma och lämna saker i handen som håller på sådär. Kika gärna igenom Hermelininlägget för att komma in i detta inlägg mer, det är väll ytterst intressant att läsa om Huskie och huskiemattes viktiga tennisbollar och lycka över när saker funkar, (något sånär) eller...... tja, trodde inget annat heller! ;)

STARTKLARA FÖR LYDNADSETTAN... eller inte!
Vart är vi nu då, hur långt har segråttorna kommit, vi borde väll vara startklara för lydnadsettan eller hur ;) Njjaaeee, så roligt ska vi inte ha =D =/


Handtarget sitter som den ska, hon duttar och håller nosen länge, kan även följa handen med nosen. Hon vet även att man ska plocka upp föremål från marken, hålla dem i munnen.... och grävandet, visst gräver hon ner saker fortfarande men för att förhindra att det är detta hon ska ha i huvudet vid avlämningsträning så har jag satt ihop kontakt/hålla koll/inkallningsträningen med avlämningsträningen.

Egentligen är detta mot principerna, men jag var tvungen att tänka utanför boxen. (Avlämningen är menat att sitta till 100% innan man begär att hunden ska hämta föremål)

varför gör jag såhär? Dels för att jag vill kunna kasta saker åt henne som belöning utan att hon ska springa och gräva ner det, jag ville få henne att förstå att det är mer värdefullt att komma till mig med sakerna för då får man förutom godis, även springa efter saken igen, vilket är skitkul!

Så, jag började med att klicka (förutom att gå åt motsatt håll såklart, så hon kom tillräckligt nära) när hon kom mot mig med föremålet, men jag krävde inte att snåljåpen skulle lämna av det, jag kastade istället godbiten åt henne och vände mig sedan om och gick iväg, varav hon antingen kunde välja att ta och göra kontaktleken, vilket hon tränats på varje dag i princip , så jag visste att huskie var lite hjärntvättad med den.

PINNAR PINNAR PINNAR
Vid denna tidpunkt anv jag bara pinnar, eftersom risken ännu var stor att hon bara skulle springa och gräva ner, sedan komma, smart som hon är, men detta gav ingen utdelning och jag ignorerade både pinnen och henne ett tag, sedan hittade vi antingen på ngt annat eller så tog hon upp en ny pinne *KLICK, sen var leken igång igen. Alla beteenden är frivilliga, det är hon som ska VILJA komma till mig med föremålet, det är mitt jobb att förstärka det jag vill få förstärkt.. tjat, tjat om det....  

Efter ett tag klickade jag, kastade godis, tog pinnen som hon släppte för att kunna ta godisen och kastade den, en liten palett föll ner och Elvira började tänka. Hon kom allt oftare, tillslut kom hon ända fram för att ta godisen. 

jag hade/har ingen panik att hon släppte pinnen en bit ifrån, hundar gör saker på rutin och snart skulle hon inte tänka på att hon "råkade" ta med pinnen ända fram till mig, Jackpott!!!!!! 

Eftersom SnålEllie är som hon är så har jag sänkt kraven med nosputt/avlämning, tanken var att så fort hon släppte apporten/föremålet för att nosputta mot handflatan så skulle jag stänga handflatan (stängd handflata innebär att man inte kan putta och därmed inte kan få någon belöning, alltså måste man klura ut hur man ska gör för att få matte att öppna handflatan, ta upp bollen, klick). men känns så stort att hon kommer ända fram (numer med tennisbollen) och släpper bollen just innan nosputt, hon springer inte iväg, vi är på rätt väg. men vi är inte redo att begära nosputt mot handflatan med bollen i munnen ÄN, det är alltför klurigt som det redan är och hon har fått många aha upplevelser redan, så jag fortsätter att förstärka där vi är nu och när jag/vi känner oss riktigt säkra att gå vidare då tar jag fram fläskfilen och är redo med en REJÄL jackpott! Längtar!!!! 


I dagens träning sprang hon faktist till skogen med tennisbollen, suck, (det sitter som sten i henne) och kom glatt fram och tog kontakt, vilket jag såklart inte gick med på (men man måste jhu testa, funkar det nuurååå tänker Elvira). jag hade sett vart hon lämnat bollen och gick åt det hållet och sa till Elvira att hon skulle leta efter bollen, gå hämta bollen... ord hon inte kan men hon förstod vad jag ville och hämtade bollen och gav den i min hand, och jag såg hur hon satte ihop 1+1, löste gåtan, justjaaa, vi har jhu tränat på det här. Gissa om jag blev glad och jag tror att ännu en palett föll på plats i Elviras huvud! Vi har lång väg kvar med jag börjar se små ljus vid slutet av tunneln!!!!

Föresten lägger hon sig på bordet numer, ang hermelininlägget ;)



Mvh /// Anna och Viiira

Kommentarer

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0