Om hon nuförtiden börjar fula sig så tar jag tag i halsbandet och bara står med henne ett tag


..... Kom nyss hem från en regnig promenad.

Jag började tidigt att klicka Elvira för skumma, rädda, konstiga eller rentut sagt hundhatande människor som finns omkring oss, detta som en slags förrebyggande träning, det är trist att det ska behövas dock! Men idag när en hotfull man kom cyklande emot oss och vrålade så tog inte Elvira illa upp, vi ignorerade mannen i fråga, vi ignorerade även hans fru och barn som började skrika och hoppa längre fram på stigen, jag muttrade ngt i stil med att dom faktist får ge sig, men man försöker att ignorera, klicka och ge godis för hundens skull!

På konsumparkeringen tränade vi utsällning, Elvira vill gärna bita på kopplet och ha sig när man springer med henne, hon blir snabbt less, detta går bättre och bättre dock.

Jag började med att sänka kriterierna så lågt det gick, dvs, jag lyfte ena foten för ett språng, men innan jag ens hunnit sätta foten på marken så klickar jag, det har jag ragglat en hel del för att verkligen få in grunden, sedan har vi fortsatt med små, små steg.

Om hon nuförtiden börjar fula sig så tar jag tag i halsbandet och bara står med henne ett tag,  hon kan därmed inte få tillgång till belöning, detta blir  ett negativt straff. Vi kommer se hundmässan som en träning, känner hon att det blir för mycket inne i ringen kommer vi bara kliva åt sidan. 

lite lekutveckling hann vi med åxå ;)

På vägen hem såg hon en liten tax vid bankomaten, varav hon satte sig ner och tittade med ett spetsle'ende, jag låter henne titta, vift på svansen, lite yligt prat och sen tog hon kontakt med mig, klick! Hon har blivit så duktig att ta kontakt när hon ser hundar och katter tycker jag. men jag stressar inte fram ngt, tycker det är viktigt att honska få titta på andra hundar, ibland kräver jag såklart att hon ska gå bredvid mig på direkten, man kan inte titta på allt, fast att man vill =)

Nu är det godissök i lyan (kassler)....

 


///A


Kommentarer

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0