Platsliggning på schemat.,.

Jag och Fyra kom på den brillianta idén att träna platsliggning utanför Q8...Så mycket störning...samt praktist bra att kunna när matte ska in och lämna något (som nu, filmen vi hyrde i går)...

Ligg-klick!...matte går några steg och tillbaka -klick!...upprepa med något steg längre varje gång...Fyra reser sig och följer mig när jag utmanar avståndet för mycket..jag går tillbaka till utgångsläget..Fyra nosar lite på snöhög...matte tyst, stilla...-gör vad du vill Fyra...Hon väljer mig efter bara några sekunder...! Och vi fortsätter...

Svårast för Fyra var när matte var innanför dörrarna och tog ett steg utom synhåll...Hon klarade det till slut... :)

Störningarna är ju inte svåra att lista ut...full aktivitet på macken...och några människor som gick förbi hennen en decimeter ifrån... Viktigt att tänka på att det är två olika saker vi tränar här.. AVSTÅNDET...och STÖRNINGAR...så är det mycket av det ena, tex störning...så ska det andra vara i hennes "trygghetszon"...att avståndet i detta fall anpassas till det avstånd som hon tidigare visat att hon klarar upprepade gånger....

Belöningen gavs alltid när hon ligger...och sen fortsätter vi bara...hon ligger alltså kvar för varje gång jag utökar avståndet... De gånger jag gick för fort fram och hon reste sig -ignonerade jag henne och är neutral (inte bli irro -vovve känner av det direkt)...gick till utgångsläget, hon var där på ett ögonblick och vi fortsatte....

Det var en trevlig träningsstund...och vi var helt glad :)


Fyra struttar med nya flockmedlemmen,.,.



//Veronica

Kommentarer

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0