*Lydnadskurs*

I kväll var det dags för första lydnadskurstillfället med Fyra..Första skoldagen för tottan, hon var lite nervös innan :) Min och Fyras tanke är att gå en kurs för att träna med andra vovvisar...har blivit en dålig association med hundar omkring för henne, på grund av mattes nervositet och allt för höga krav på Fyra.

Mitt i allt har jag arbetat på att förändra mitt träningssätt...där det önskade beteéndet förstärks och det oönskade ignoneras. Otroligt svårt att förändra sina tankar och handlingar!

Något vi fastnat i är att Fyra far iväg från mig...beroende på för höga krav från mig, att jag blivit arg på henne vid dessa situationer och allt har blivit ett enda stressmoment! I dag hände det en gång, hon for till ett hinder. Men sen hade hon underbar kontakt....tränade även "nej" -ta kontakt med mig!

När en ny hund kom in i gruppen upplevde Fyra den som ett hot, vaktade och skällde. Är glad att jag väntade ut henne tills hon släppte den och tog kontakt med mig...sen var det inga problem att sitta brevid den läskiga vovven...I sådana lägen är det ju förebyggande, läsa av hunden och avleda...men när "olyckan" är framme finns risk att rädslan sitter kvar i Fyra om jag helt sonika drar iväg henne från hunden. Väljer hon att själv lugna ner sig och "släppa" vovven så befäster man det beteéndet betydligt bättre! Tänker jag, ge gärna synpunkter...kan ju ha helt fel...

En söt sak var att Fyra mycket nogrannt plockade upp kopplet i handtaget och gav den till mig när vi gjorde kontaktövningen där vi att backade ifrån hundarna...de skulle följa efter...Ja, en riktig retriever ;)

Till sist, tack Pia och Anneli...jättebra första kursdag :)

Syster yster är ju här...det är bäst!! //Veronica






Kommentarer
Postat av: ánna

roligt att ssrk fått instruktörer som kör med mjuka och possitiva metoder..... tummen upp

2010-03-11 @ 23:06:40

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0