Fyra gör det IGEN !!!!

Först och främst lite Curly nytt ---> Fyra har tagit sitt andra första pris i öppenklass viltspår med fina ord från domarn  i helg! Nu är det bara ett kvar ;) ...

och.... en bekännelse  ------>


Det bör en gång för alla erkännas att jag är påtagligt bekväm till min natur, vissa kallar det lat, men jag skulle säga att jag bara vill ha harmoni, lugn och ro, kunna slappna av och filosofera i godan ro! Jag har varken städmani eller ett ordningssinne i desto större mått, saker och ting får vänta, dammtussarna får bilda små kolonier innan jag sliter fram draken för att göra hemmet anständigt. Disken kan jag blunda för till min sambos förtret (han är jungfru).

Det är väll varken någon dålig eller direkt bra sida hos mig, bara så jag råkar vara, men ur hundträningssynpunkt finns det vissa nackdelar, mina hundar blir förstärkta en efter en av att snatta mat från bordet eller diskbänken som jag inte tänkt på (glömt) att plocka undan efter mig. Trots stränga förmaningar till mig själv att inte ge hundarna möjlighet att kunna bli förstärkta av detta oönskade beteende.  För gör man rätt från början behöver man aldrig ödsla tid på att fixa till problemet i efterhand (verkar vara svårt för mig dock)!

Nu är det som det är och vad ska man göra åt det?
Ryta till (Positivt straff)l? Ta tag i hunden INNAN den hunnit få tag på ngt (positivt straff)?  Ta tag i hunden NÄR den bara vädrar mot bordet/diskbänken etc. (Positivt straff)? Lära in den en STOPP – signal?  

Ja, eftersom vi inte kör med korrigeringar(göra så hunden blir rädd på ren svenska), positivt straff(tillföra ett obehag) eller tillrättavisningar så får man tänka i andra banor, mycket roligare banor ;) Därför har jag utformat en plan (i huvudet), den ser ut ungefär såhär:

*Kriterieplan! För det första, om det ens är nödvändigt att påpeka – -à tränar jag detta under kontrollerade former, dvs.  planerar träningen innan, iaf till en början tills jag börjar se framsteg, om än små sådana, under icke kontrollerade former är det lätt hänt att träningen misslyckas! Har gjort en kriterieplan i huvudet, jag vet att jag SKA skriva ner, föra logg osv.… jag vet, men…

*Tillrättaläggande av miljön, och om jag inte orkar plocka bort efter mig får jag se till att stänga grinden till det rummet etc., lite pondus får man lov att ha. Här ser jag även till att ha full kontroll (om det ÄR mat inblandat) eller om jag bara sysslar* vid bordet, diskbänken som OM det vore mat jag sysslade med! Kan vara bra att börja enkelt, så enkelt att man vet att inga misstag kan göras från hundens sida ;) , Plockar även bort allt annat som kan störa, katter osv ;)

*Vad är slutmålet? Jo att hunden ska gå till ett specifikt ställe/ hålla sig vid ett område, maten eller att jag sysslar i köket ska vara ett kommando (antar jag nu, sätter ev in ett muntligt kommando beroende på) för hunden att gå till sin bädd eller vart man nu vill att den ska gå för att på så sätt få positiv förstärkning, alltså ska det löna sig mer att göra detta än att tigga, sno mat osv.  I slutändan ska jag alltså kunna lämna mat på bordet och gå till ett annat rum utan att hunden ska ta det (de vuxna hundarna är väll där, även om Tuva med åren gör lite vad hon vill, när hon vill samt är döv i princip så jag låter henne hållas!

*Delmål, klart jag delar upp målet, hur många delmål finns egentligen, befinna sig på området jag utsatt, gå till området, stanna kvar på området så länge som sig bör.  

*Negativ Straff används, vilket innebär i praktiken att ta bort ngt hunden vill ha om den inte följer kriterierna, här leder jag bort hunden (inte på ett hårt sätt, bara lugnt leder bort) 5 sek räcker, om jag dock känner att jag inte orkar med (bättre att träna en minut med full fokus än 10 minuters slarvträning) eller att hunden är på ett jobbigt kvällshumör så leder jag bort hunden och avbryter, jag får inte bli irriterad!

*En liten del av kriterieplanen ser ut såhär (orkar inte skriva alla kriterier):
1, ger positiv förstärkning så fort jag plockar fram mat, eller står vid diskbänken varje sekund (innan ett felbeteende kan hinna påträffas) 
2,ger positiv förstärkning så fort jag plockar fram mat eller står vid diskbänken medan hunden är stilla bredvid mig
3,ger positiv förstärkning så fort jag plockar fram mat eller står vid diskbänken när hunden förflyttar sig det minsta bakåt på ngt sätt.
4, ger positiv förstärkning så fort hunden tar kontakt (frågar) och håller sig en halvmeter ifrån mig
5, börjar med oregelbunden förstärkning, först i liten skala

(man kan iof börja träna detta utan mat inblandad, beror på individen man tränar, vad man tror fungerar bäst för just den hunden, bara prova sig fram, bara att sänka kriterierna om det inte funkar)

*Shaping, ja jag använder mig enkelt sagt av shaping för att få hunden dit jag vill!

*Omvänt lockande, mycket viktigt, tränar mycket omvänt lockande i alla situationer, inom klickerträning är det svårt att få ett helt korrekt och säkert beteende utan att köra omvänt lockande, här blir det väldigt naturligt att använda sig av det dessutom =)  

Egentligen så är det lättare att lära en hund att inte ta mat från bordet eller tigga, desto mer intresserad den är av det, en matglad hund är guld att träna, det gäller bara att sätta upp en kriterieplan, samt sätta in hunden i buren, eller stänga grinden då man äter och inte har hunnit så långt med träningen (tillrättaläggande av miljön), eller inte orkar, har tid osv.… Hunden ska inte få möjlighet att göra ngt vi anser vara ”dumt”.   Tycker jag!

*Baklängeskedjning, när jag väl sätter ihop alla ”moment” så kör jag som sig bör med baklängeskedjning, alltså börjar med att värdeladda platsen hunden ska vara på och lär den att vara där antingen tills den får en frisignal av ngt slag eller liknande (har inte kommit så långt än och inte bestämt mig hur jag vill göra) Efter det kommer delmomentet att ta sig till platsen. Att ha tränat burleken är helt klart en FÖRDEL som är bra att ha i bagaget! 

 


Till sist lite Junibilder ;)

 
mjukisdjur ska man gräva ner tycker Elvira, men Rimset vill apportera =/

 
Tuva med sitt "solskyddstäcke", är man naken så är man =I 

 
Sandtag, hur kul är inte det =)

 
Skymning


/// Anna


Kommentarer
Postat av: SannaMagdalena

Shit vad hon växer! Bra text, inspirerande att läsa

2010-06-14 @ 01:56:55
URL: http://sannasgalleri.blogg.se/

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0