Vi slåss med mygg och klickar som sig bör


(ändrad 2010-07-20) Såg att jag slarvat och kastat om ett viktigt begrepp, nu är allt som det ska!

En himmel som glöder svagt i rosa och lila, svepande moln som liksom har stannat i sin dans, allt är mycket stilla, inte ens björkens löv vajjar. Vi har varit på en dragtur med trehjulingen även ikväll, vi har hämtat vatten från kallkällan och vi har såklart slagits med mygg.  

Kom nyss in från ett träningspass -------> Tasstarget, hunden ska sätta tassen på ngt bestämt, ex musmatta, eller som jag anv, ett plastlock från en burk. Kroppskontroll samt shajping att gå under en bänk och INTE hoppa upp på den. Duktiga, duktiga Elvira säger jag bara!

Jag håller även på shejpa Elvira att gå in i buren, hon har blivit lite mer klickerklok nu, men blir i vissa fall väldigt ivrig att hon gärna skäller (skriker) när hon kommer på ett, vad hon anar är ett vinnande beteende som hon vill testa, där får man se upp vad man förstärker, antingen kan man skita i skriket och hoppas att hon tids nog fattar att det inte hör till, eller så, om man ska vara på den säkra sidan så ignorerar man beteenden där hon skriker samtidigt. Eventuellt använder sig även time out, dvs snällt leder bort henne med halsbandet, sitter med henne några sekunder, en bit bort innan man kör igen. Dock har jag inte avn mig av det och tror inte jag kommer att behöva det heller. Men det är ett alternativ!

Risken är att man får en hund (som man ser på tävlingar ibland) som skäller konstant, detta gör att så mycket av hundens fokusering förloras, samt så krävs det så mycket energi om man inte tar tag i detta om man tror det kan bli ett problem! Dock tror jag inte detta skulle hända med Elvira, på mer inlärda beteenden är hon knäpptyst!( Peppar, peppar)!!

(Innan jag shejpar att gå in i buren har jag värdeladdat buren och förstärkt att hunden sitter inne i buren, samt frågar om lov och sitter ner innan hunden får gå ut)

kriterieplan:
1, värdeladda buren (mjuk filt etc.)
2, titta åt det håll buren befinner sig i
3, titta åt det håll buren befinner sig i med ”hela kroppen”
4, börja röra en tass för att gå mot det håll buren befinner sig i
5, gå ett steg mot buren
6, gå två steg mot buren
7, lyft ena tassen för att stiga in i buren
8, för in huvudet i buren, samt ena tassen
9, Båda framtassarna befinner sig inne i buren
10, halva kroppen befinner sig inne i buren
11, lyfter ena baktassen för att ta in den i buren
12, hela hunden är inne i buren
13, hela hunden är inne i buren och stannar där i ½ sekund
14, stannar i buren i 3 sek… osv….
15, hunden sitter eller ligger ner i buren med öppen dörr och går inte ut förens den fått kommandot
16, Kvalitetssäkring av beteendet
17, sätta kommando på att gå in i buren

(ungefär så hade jag tänkt mig, kanske sätter till mer, eller tar bort ngt, man vet aldrig i förväg, men att ha en plan att följa är viktigt)

Elvira är så pass gammal nu att jag har längre pass, eller fler klick/pass. Känns kul.   



Relevanta ord till texten, för den som vill:


Shajping: forma fram ett beteende

Betingad förstärkare: klicker, visselpipa, rösten etc (klicker har visat sig vara mest effektivt, pga av den absoluta timingen man får av den) En betingad förstärkare talar om att belöningen är på väg...

Klassisk betingning:
reflex som utlöses av stimuli, ex: det kliar, hunden lyfter reflexmässigt benet för att klia sig. ( är man smart utnyttjar man detta så mycket det går i träningen)

Operant betingning / inlärning : Sannolikheten för ett beteende beror på konsekvensen av det, ex en hund som utför ett beteende och ägaren väljer att antingen berömma eller straffa detta, så kommer det ge konsekvenser i framtiden för beteendet!  

Klickerträning: Begreppet” klickerträning” är nog mer känt nu än för bara några år sen, nu vet nog alla vad man pratar om, eller? Vi tar det igen ;)

* negativt straff (ta bort ngt hunden vill ha), positiv förstärkning(tillföra ngt hunden vill ha), utsläckning är ngt som en klickertränare använder sig av vid träning, vad man inte använder är Positivt straff, negativ förstärkning eller annat obehagligt och trist!
jag använder mig av dessa faktorer när jag ska lära ett djur att ett beteende lönar sig:

-Fri- shaping
-Tillrättaläggande av miljön
-Fånga beteende
-Targeting

* En klickertränare vill forma fram ett beteende genom att systematiskt använda sig av klickern (klicka fram ett beteende) och djuret använder sig av sitt eget initativ för att testa sig fram. Tränaren vill undvika att ”hjälpa” djuret. Den ska komma på saker själv som lönar sig!

*Klickerträning är vetenskaplig och ett framgångsrikt  sätt att träna djur på.

(egentligen har inte klickerträning alltför mycket med klickern att göra, det är synsättet och grundtankarna som är det viktiga, att lära hunden vad den ska göra, inte vad den inte ska göra)

-läs mer om klickerträning i ”Lydnadsträning i teori och praktik – från grundfärdighet till tävling” min ständiga följeslagare och bibel!   

Elvira sover nu, hon är nöjd och belåten min lilla klickervalp!

                                   
                                   


Ha det bäst i sommarvärmen! / Anna


Kommentarer

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0