Vatten-huskie

Det är sol ute, vi ska strax ut med hundarna till skogen, bloggmatte ska baaraaa ;) 

Min ide om att förstärka läggandet från stående (vill inte lära henne att ligga från sitt genom att föra handen neråt med en godis, då jag inte vill locka henne ) verkar funka. Sen jag har börjat klicka vid spontant läggande då hon har racing, hon har även ställt sig framför mig och lagt sig, flera gånger =) Fast det är lång väg än... Jag har inte satt ngt kommando på läggandet, har i princip inte gjort det på ngt beteende alls som hon lärt sig att bjuda på för att få belöning, men det kommer... 

Däremot har vi fri-signal på läggandet, ståendet, sättandet, samt att stå på saker (stenar, stubbar, bänkar). Fri signalen på dessa beteenden innebär att hunden VET att den ska ligga kvar till jag säger FRI och då kommer hunden rusande och får en godis etc...

 Fri signalen är en belöning i sig. Detta gör att lilla Elvira på 13 veckor har en BRA stadga, hon står på sina stenar och väntar, trots att jag klickat då jag varit långt ifrån henne. När jag kommer fram ger jag godis och antingen klickar jag flera gånger igen innan Fri-signalen, eller så ger jag fri-signalen efter första belöningen.

Samma sak med läggandet, hon kan kuta som en tok och lägga sig en bit bort från mig *KLICK* hon ligger kvar, jag går fram till henne, ger belöningen, hon väntar på Fri-signalen innan hon reser sig...

naturligtvis händer det att hon reser sig innan, men till 80%-90% väntar hon, har jhu bara tränat detta i två dagar ;) Att stå på saker, där har hon verkligen full stadga ;)  

Denna Fri signal bör inte förväxlas med varsågod signalen, på varsågod signalen kräver jag inte stadga, bara kontakt, ev bjud på ett beteende etc... och varsågod Rimset, gå kissa på den där kissfläcken, eller Varsågod Elvira, gå fram och hällsa på hundarna osv .....


ELVIRA ÄLSKAR VATTEN --> bildbevis !  Hon hoppade självmant och spontant i badkaret när jag stod och rengjorde en av hennes leksaker som blev lerig på träningen igår (leriga leksaker vill man inte ha i munnen)

 
Vattenhuskie 

 
Här kan jhaa ligga ett tag jhuu

 
vattenlek

 


Elvira är en hund som älskar att kraffsa på katternas klösbräda, har aldrig sett något liknande, tänka sig!
 

 


Ha en underbar helg!!! /// Anna


Kommentarer

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0