Pinne å godiiiis....!

Söndagen var en trött dag...tänkte som så att vi åker ut till någon av de sjöar vi brukar vistas brevid...Sitter där och bara är! Det är bra i sig har jag en tanke om....så att Fyra får inte alltid får göra något i vattnet...

Nåväl....sen blev det ju träning, som det alltid blir :P Men en väldigt bra sådan måsste jag medge.....För det första, Fyra fick inte göra ett NÅTT i vattnet...Ja, när hon var fri att välja själv fick hon ju det, men hon var inte så intresserad...bra, har sett en lite väl stor dragning tidigare...


Keron fick göra lite försvårade markeringar...dvs...han satt på myren...jag vandrade en bra bit...kastade en pinne (SUCK, jag vet...men tänkte ju int träna så dummisarna var i bilen..piii)...braigt med pinne är ju att den int syns bland annat bråte, om man vill försvåra...som för Mr.K.. :) Nåväl, kastade den så långt jag kunde............gick i en vinkel, åt något håll..kallade in Keron.....gick "sakta" en stund.......Och sedan efter ett tag fick han hämta. Nada problemas..spikade dem varje gång.

Heeelsöt gubbe....han har ju alltid haft sin styrka i söket....åsså nu, när jag gjorde ett sök....pinnen var int så långt ut...Så sökte han som i en skolbok....med perfekta zickzack mönster....Men det är sant som jag sagt...han HAR blivit "GUbBe"...stannade efter en stund, tittade på mig å tyckte att jag kunde ge han en vink om vart den var,......testade några gånger...helcoool kille. Förr i världen hade han sökt som en galning....eller börjat med något annat skojj....Min knopp!

Nu var ju det inte i sig något bra......om man inte gillar att hunden i fråga har coolat ner, blivti lite lat till och med....och han ska ju dessutom inte på fler prov :) fast mestandels var det ju 300 knyck...utnyttjade alla krafter i sina curly-muskler när han skulle inhämta vårat byte,.......den gråa pinnen!



Kändes bra med Fyra.....Började med att bara gå omkring på myren, ignonera allt annat beteende än det rätta. Så skön känsla, så underbart när hon slutar försöka nosa i backen...ger ju ändå inget. Bara följer mig och är helt lugn och harmonisk.... Gjorde några apporteringar i olika varianter, ut tecken, linje, markering och sök. Helt bra apporteringar, inga problem med att det är en pinne....en bra test, klarar de inte att bära pinne (som de ju har större tendens att tugga på) så är de förmodligen stressade.  

Sen tränade vi stopp och närsök....Hade ju inte lärt in på Keron att han skulle stanna upp innan närsöksignalen...Så är träning för mig också att minnas att hon ska sätta sig innan hon får söka...... Jag gjorde såhär....SVINBRA (enligt jag själv och mig)....Strosade omkring, sa "hopp och lek" till henne.....(hon höll ju såklart ett öga på mig hela tiden...och försökte gå "sakta",...men då sa jag att hon skulle gå iväg....hon ska jobba för att få vara nära mig..en bra grejj för henne, har varit så att jag jobbat för att hon ska vara nära mig ett tag he!) Sedan smög jag ut några godisbitar vid en minigran el liknande så jag hade koll på vart de låg. Fortsatte gå och när Fyra var på väg mot mig eller tittade mot mig så gjorde jag inkallning (Detta var också mycket bra för vår kommunikation....hon testade den andra varianten "att springa iiiväg lååångt"...för då brukar alltid matte ropa på mig...men hon märkte att det inte funkade...så på detta sätt hjärntvättar jag även mig själv att inte förstärka att de ska springa långt från mig -vilket jag gjort tidigare. Kallat in dem när de gått för långt....å då går de långt...för att få bli inkallade...osv....)

Så då är alltså Fyra påväg mot mig....och just innan stället vart godisarna låg så stoppade jag henne....sen fick hon sitta en stund innan jag gjorde närsöks-signalen. Det var riktigt effektiv inlärning.............varvade med att stoppa och ge belöningen från mig...kasta den till henne...godisbiten. Alla hundar, helst mina Curlisar kan jag uppleva går gärna händelserna i förväg....å det försökte hon ju på kanske tredje stoppet....började nosa....men jag gick bara lugnt till henne och visade att hon skulle sitta...förstärkte med bra....och sen var det inga problem.

Så skojj....både jag och fyra hade.....vi gillade varandra i slutet av träningspasset.....och lovade att aaaaaldrig mera båka (Matte irro/ Fyra far i väg)..... :D ;) ..........Inlärning...den fasen är härlig :)

//Veronica









Kommentarer

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0