Att lära sig telepati med sin hund...

Det blev visst en städdag idag, man kanske ska försöka få in lite mer ljus i lyan, välkomna våren och damma ut allt det mörka, men dock mysiga... Förändring är ett alltid lika välkommet inslag hos i regnbågsflocken =) , för att inte tala om Regnbågsbocken (a'la Rimset ) moohahahaha!!!! 

Vi kan inte påstås ha STÄDMANI, nån av oss, men när golvet är så fullt av grus, sand och sönderkraffsade hundmadrasser och annat som jag inte ens vill gå in på, då är det en liten röst inom en som tycks göra sig hörd, tur är väll det får jag lov att påstå. 

Vi har faktist redan besökt skogen idag, jag ville verkligen stanna längre men fick tvinga mig att ta en kortare tur! Varför?

Jo! Som alla vet som nångång läst den här bloggen, så finns det en liten Podencohane, puckodenco, snapphane.........
som har en förmåga att få sina övriga flockmedlemmar att riva sig i håret, gnissla tänder eller bara gömma sig under täcket och låtsas som ingenting. Han är minst sagt MYCKET speciell i en kombination av en otrolig sårbarhet och känslighet, vilket gör honom till den perfekta läromästaren för den som vill ha en utmaning som heter duga.

När jag skaffade honom sa jag att jag ville ha en riktig utmaning, ngt utöver det vanliga, ngt som inte liknade en Curly för fem öre. Jag fick en utmaning kan jag säga, mer än jag hade hoppats på =P 

Det är inte det att han inte är klok, tvärtom! Dessutom har han en jaktinstinkt som heter duga, mina hundar SKA kunna gå lös, om inte idag så imorgon. jag ska kunna avbryta honom när han fått upp ett spår, vilket han egentligen aldrig saknar =/. Rimset går inte att korrigera, han är ett praktexempel av Podenco Ibicenco när det handlar om detta, Att korrigera Rimset gör STOR succe i stunden, men tar större skada under lång sikt.  Att se sambandet är en bedrift i sig!

Därför tar vi avstånd från korrigeringar, vi tränar istället smart, att nå samma resultat eller bättre utan korrigering kräver en smartare hundförare med oändlig mer fantasi.... och  NEJ, det handlar inte om att tappa ledarskapspoäng eller förlora matchobetyg inför sin hund, snarare tvärt om.

Hur som hellst, det jag ville komma fram till var -----> Rimset och Tuva i skogen -----> all min fokusering på Tuva, vi tränade och pysslade, Rimset tappade mer och mer av sin jakt och ville vara med oss, nu tränade jag visserligen med en kanindummie, Tuva fick apportera, och träna allt möjligt skoj, jag kastade goda korvbitar till henne, men stackars Rimset fick ingenting, jag tränade läggande under gång med Tuva och hade en Podenco vid sidan om som aldrig gjort så bra ifrån sig under detta moment som då, fast att han inte ens "fick" vara med och träna, han fick inte en godbit under hela promenaden.......  jag var mycket noga i att inte ens ha ögonkontakt med Rimset!
 

När vi kom hem tog jag ut Tuva ur bilen, gick en sväng med henne och hämtade sedan Rimset... Men är inte detta emot alla regler, ska man inte visa vägen och berömma när hunden gör rätt?     BEAKTA ----> Här sysslade vi inte med inlärning, vi kan inte kalla det uppfostarn heller, jag försöker bara få min flock att förstå hur flocken SKA bete sig, en slags beteendepåverkan

Slutsats ----> jag korrigerade inte Rimset när han inte lydde, jag berömde honom inte när han lydde, jag betedde mig bara på ett sätt som fick honom att själv ta första steget, utan klicker, godis, röster, tonlägen osv......

OBS! Att utnyttja detta varje gång du är ute med din hund kan ge helt motsatt effekt, läs av hunden och släpp fram den i exakt rätt ögonblick för att nå bästa resultat....

Att använda sig av en annan hund är kanske inget nytt..... det har jag alltid utnyttjat under träningspass, få hunden mer intresserad utav mig genom att först träna med en annan.

Denna gång handlade det dock inte om ngt träningspass, detta är i mångt och mycket helt annorlunda, det handlar om att få en vinthund att följa flocken, inte jaga, det handlar om att finna vägar och nå fram till sin hund, just som den individ den faktist är!  Mer en slags TELEPATI !!

Inte alls avancerat tänkande, bara roligt att lista ut fler och fler saker som gör att man påverkar hunden (styr den) utan ngn slags lydnad inblandad! det är mer ett förhållandesätt..

LYDNAD är sååå otroligt överskattat tycker jag (beror på hur man analyserar ordet såklart)  -   På tal om det kommer Tuva ställa upp i lydnads tvåan i sommar, Rimset ska ta sitt Viltspårschampionat,, hihi !!!!!


Vi ses! Synes och det!!!


 
Fulisar



Kommentarer
Postat av: Malin

Klart att Rimmet ska få träffa donnan :) Men nästa vecka ska hon inte vara här men veckan därpå:)

Kram: Vinddragsflocken!

2009-03-20 @ 09:29:44
URL: http://redheadz.blogg.se/

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0