rapport om gårdagens händelser

I går tränade vi lite jakt med fokus på uthållighet och stadga, vilken tur att vi inte tränar inför ngt som hellst prov eller praktisk jakt  =)

Rimset tränades på att hålla sig vid en viss radie runt föraren,vilket är en enorm utmaning för självständiga Rimset, med långlina som hjälp hade jag större kontroll och kunde lättare visa honom rätt....

Genom att göra det svårare och hänga upp dummie i ett träd fick jag tillslut in ett riktigt fint sammarbete oss emellan, Rimset var påväg för långt, detta markerade jag åt honom genom visselsignal, han stannade direkt och sökte kontakt för fortsatt guidning, vilket han fick och nån sekund efteråt hittade han dummien i ett träd.... en otrolig bra upplevelse för honom, han ser att det lönar sig att sammarbeta med mig och att jag har koll, belöningen i form av kanindummie i trädet kunde inte vara mer lyckat =) EN BRA DAG, en lyckad träning!!!!

( Här fick han även möjlighet att få hoppa efter dummien för att nå den vilket blev en bonus då hopp är det bästa han vet, nåväl, ett stort intresse iaf )

Förstår om diverse retrieverfolk småler lite åt våra "lyckade tjaktträningar" , men BEAKTA, att träna retrieverjakt med en Podenco Ibicenco kille är förvisso hur roligt som hellst, men det går inte att jämföras att träna med en retriever, den här nöten är nämlligen en aning svårare att knäcka, att lyckas med träningen har förmodligen inte samma innebörd så att säga! 

 På kvällen gick jag, husse och husses syster till Malin och Anders, där blev det massa hundsnack, hundsnack är för utomstående (icket frälsta) inte alltid så trevligt, och vissa kan nog höjja på ögonbrynen över hur samtalen kan utvecklas. Analsäckar, bajsrapporter och liknande ämnen kan två hundägare prata öppet med stor entusiasm utan en endaste tanke på de blickar dom får från dom där vanliga , som inte är sektmedlemmar än............ MEN VÄNTA BARA....

Hundägare ser det även som sitt största ansvar att inviga andra i detta härliga liv med de fyrbenta............ vi blir bara fler och fler.......   =p

///Anna


Kommentarer

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0