Valpkurs

Börjat som hjälpinstruktör på en valpkurs via ssrk, för att lära mig inför kommande kurser som jag tillsammans med någon av de andra som går instruktrösutbildningen ska hålla i. Jätteroligt och givande att se alla duktiga valpförare och duktiga valpar med så olika personligheter. Får en verkligen att tänka och analysera sina egna "valpar" där hemma :)
Måsste säga att jag är imponerad över hur duktiga alla är! Kanske är det så att väljer man att gå valpkurs så har man redan där valt att vilja arbeta med sin hund...eller arbeta för att valpen ska vilja arbeta för en...!

I veckan har jag för första gången lagt ihop stoppsignal och dirrigering med Fyra...Hon fick se när jag lade ut en dummi, sedan gick vi iväg. Jag lämnade henne, kallade in och på stället vart det var rakt höger eller vänster in till dummisen så stoppade jag henne. Väntade tills hon var lugn och skickade sedan henne. Efter några gånger kunde hon ju det hela, tyckte hon -så hon sket i att stanna och sprang helt sonika direkt till dummisen när jag gjorde stoppsignal! *Fyra i ett nÖtsKal*. Jag visade att jag inte var nöjd när hon sket i stoppsignalen med rösten...men klart hon hann till dummin ändå. Och då är det ju bara att ta emot med en neutral inställning.

Det intressanta var att hon därefter blev mycket nogrann och koncentrerad....hon stannade direkt vid stoppsignalen och resten gick fin, fint :) Hon fick ju belöningen att hämta dummin fast jag försökte hindra henne....och ändå ville hon så gärna göra helt rätt därefter. Kändes bra...Ska såklart kunna stoppa henne när som helst...och det jobbar vi på....med plötsligt flygande dummisar som kommer när hon minst anar det....och i sådana avstånd/vinklar från mig så jag känner kontroll. Och det går bra, hon lyssnar bra på "nej"....För att inte förvirra...stoppsignalen skall vara POSITIV.....men gör hon något hon inte får blir ska hon kunna stoppas med "nej"...Och nej är inte negativt igentligen, bara ett ord som betyder att hon skall avsluta sin aktivitet, ta kontakt med mig...så guidar jag henne rätt så att hon får hämta sin ÄLSKADE dummi!

Prommade till fars stuga på lördag, en timmes promenad...han har stuga i Kurravaara på andra sidan älven. Han erbjöd att hämta med båt, men vi ville ut på ett litet äventyr ;P Så vi körde bil så långt det gick via Jukkas...och sen fick vi ta oss över en fors, vi följde elledningar och gick som tur var ner till älven i tid. Var hos far en stund, drack kaffe och fick några visdomsord....denna gång var det en sak jag speciellt tar med mig "dina hundar blir överaktiva med dig"...Han kommer ofta med sådana små saker som stämmer så otroligt bra....! Jättetrevligt att få umgås lite med honom...sedan gick vi tillbaks. Så hundarna borde väll varit liiite trötta...efter två timmars promm i bra tempo...plus en timmes skuttande i älven och på fars gård. Det första Fyra gjorde när hon kom hem var att börja busa med sina leksaker....jag ger upp! ;)

På kvällen firade vi Linas födelsedag med massa gott och en skrattframmkallande film!

I dag var jag och Anneli ut och grillade, så varmt ute! Vovvarna skuttade, åt blåbär och fick även ligga still i perioder...träna tålamodet och träna på att koppla av.
Sen hjälpte Anneli mig med att skotträna Fyra litegrann...Har inte tränat skott mer än en gång...Första och andra markeringen fick Fyra hämta, tredje hämtade jag och fjärde skottet var tomt..alltså ingen dummi. Sen tränade vi lite transport och två linjetag...bara lugna saker. Kändes bra!

Nästa helg är det tvådagars jaktträning i Abisko med övernattning! Superroligt....ett litet workingtest på lördag...vi ska försöka få med oss en filmkamera så vi kan filma också...Känns bara så jobbigt att Keron är så stressad vid skott fortfarande....håller ju på habilitera honom. Kan hända jag kör utan skott med honom....blir nog bäst så.


Några bilder från vår promm till fars stuga....
//Veronica












Kommentarer

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0