Dumboråttan i djupt vatten...

Torsdag, en sällsam och regnig dag som började med ett litet gräl, säger någon något elakt om mig skiter jag i det fullständigt, men när man ger sig på mina hundar, då kan jag förvandlas till en ängel med dolda horn, idag var så fallet. Varför?

Vi klev upp kvart över sex för att köra husse till jobbet, hundarna fick en morgonrastning, Rimset kissade mot en vägg och allt var frid och fröjd, TILLS en surkärring dök upp i sin tomt och påstod att man INTE får rasta hundarna här, utan det är minsan rastgårdarna till för, det var mörkt ute ännu och hundarna blev rädda över hennes plötsliga attack och varnade mig med skall (SURKÄRRING GÖR INTRÅNG MATTE, SEEE UPP, SE UPP).

Ta det lungt sa jag åt både hundarna och kärringen i fråga, hundarna lydde mig men inte kärringen, hon fortsatte anklaga mig och mina hundar och jag kände hur tålamodet började tryta i mig.

- För det första sa jag, är rastgårdarna INTE till för ngt annat än att man ska kunna gå släppa lös sina hundar där, för det andra har hundarna LIKA stor rätt som dig att vara vart dom vill, så det finns ingen som hellst lag vart man får och INTE får rasta sina hundar bara man plockar upp, föreskrifter KAN HÄNDA, men lag, ABSOLUT INTE!

Kärringen drog sig undan, jag och hundarna kände en viss irritation över dessa människor som tror dom äger världen, och all min energi gick åt till att fokusera på nuet och släppa den negativa energin hon utstrålade över till mig utan ngn som hellst hänsyn över om jag ville eller inte ville ta emot den!

DET VAR DET!!!!

...........

Då Rimset och Husse Rickard kan ha svårt med kommunikationen och ofta missförstår varandras språk vilket leder till ängslan och osäkerhet hos dom båda, så har vi på mitt insiativ påbörjat ett hjälpprogram till dem båda. Vi börjar med att Rickard ska ignorera Rimset i några dagar, ja, hellst två veckor. han ska varken titta på honom, prata med han, ge han mat/godis, han ska fokusera på att helt ignorera.

Detta är steg ett, steg två kommer handla om Rickard, jag kommer lära honom hur han ska betee sig, använda sin röst och sitt kroppspråk, jag kommer även lära honom att läsa av Rimset.

Ett stort problem dom två har är kramandet, Rickard vill gärna kramas med Rimset, han närmar sig utan varning uppifrån med utsträckta armar och stirrande blick och ger hotande signaler, Rimset i sin tur ger massor av lugnande signaler men Rickard kan inte läsa av detta utan kramar honom med hela kroppen, vilket Rimset tycker är obehagligt vid vissa tillfällen då han känner sig hotad.

Rimset kan även ha svårt att lita på Rickard, då Rickard kan vara väldigt oförutsägbar och använder konstiga signaler, dom vet helt enkelt inte vart dom har varandra.

Jag har naturligtvis försökt lägga mig i, men det har gått sådär, men nu hoppas jag att Rickard lyssnar och gör som jag säger då pojkarna faktist älskar varandra trots sina relationsproblem. Rickard har aldrig hållt på med hundar innan han träffade mig så det är inte alls lätt för honom, och eftersom Rimset är mycket signalkänslig Podenco så blir det till att lära upp Rickard, för det är det allt handlar om!

..................................

Idag tar jag fram nötblod från frysen, ska lägga spår imorgon är det tänkt, dessutom måste jag beställa hundmat idag då den håller på att ta slut. Sedan blir det NH - träning med Fritzen lite senare, samt dragtur på barmark med Rimset, läängtar sååååååååå mycket efter fler draghundar.

Jag har även bestämt mig över att starta eget företag i sidan om, ska höra mig för om mer info om detta, har såå många ideer och inspiration.

Igår fick Dumboråttan bada, ja, det var allt............. 

ha det!



Rickard och Rimset  ser ni på bilderna =)

/// Anna och flocken i Gävle

Kommentarer

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0