beteende ----> bankkonto

Hallowen har gått ur stapeln, på Lördag var jag, Tuva och Rimset ute på en lååång ridtur med Fritzen. Fritz gjorde en noggrann undersökning av Rimset, som var sååå duktig medan Fritz studerade honom från topp till tå genom sina mjuka läppar och stora mule. Halva Rimsets öra tryckte han in i näsborren för att lukta. Rimset i sin tur visade stor respekt och undergivenhet och jag var stolt över honom =)

Tuva fick klövja idag, tur och retur till hemköp, hon tog sitt uppdrag på största allvar och var såå söt, med en maraboukaka i munnen, heela vägen hem.  På OK/Q8 på vägen hem satt det fast en vacker Curliehane som jag och Tuva spanade extra på ;)

Jag har skolat Rickard tillika husse idag, vi ska gå vidare till nivå 2 i hans "program" om kommunikation, konfliktlösning, beteende, språk och signaler och operant inlärning.

I dag gick jag igenom bankmodellen för han, så han lättare skulle förstå modellen vi kommer gå utifrån vid fortsatt träning. Det är inte lätt för honom som aldrig sysslat med "Hund" , därför är det en fördel att jämföra, i detta fall med pengar =)

Du har ett bankkonto med pengar i

Du ger hunden possitiv förstärkning för önskat beteende => Ränta på pengarna och en stor insättning

Du ignorerar hundens beteende => en liten uttagning från kontot, räntan sjunker en aning

Du ger hunden obehag = > Du har ingen ränta kvar, en STOR uttagning från kontot.


Sedan är frågan vilket beteende man vill framhäva och vilket man vill få bort, i min värld förekommer i princip bara de två första alternativen, det trivs både jag och hundarna med =)

Jag introducerade RICKARD  för Lars Fält, en etolog helt i min smak som har hunden som specialdjur och har haft det i många år. En kunnig man, sanna mina ord!

jag har äntligen hittat minneskortet till min mobil, så nu hoppas jag kunna få mer bilder till bloggen ;=)

Kommentarer

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0