Träningsdagar*

Jaha..lite uppdatering av vad som hänt hos oss uppe i Kiruna på sista tiden!

Fyra har ju löpt...under hennes höglöp har Keron sysslat med FÖLJANDE:
¤Bitit av sitt koppel när han väntade på matte utanför Kinarestaurangen (dock stod han kvar, Fyra var ju i bilen)...Detta trots att matte hade honom under uppsikt hela tiden!
¤Brytit sig ur och förstört en nyinköpt stålbur, trots att matte hade satt en karbinhake som säkerhet!
¤Dragit ned taket i bagaget på bilen, plus "slitit bort" grinden!

Det var otäcka dagar, de är över nu...och det är jag så glad över. Tycker väldans synd om Keron när han blir så stressad, nästa löp kommer vi säkerställa hans lugn!!


Men vi har även hunnit med otroligt roliga saker....

¤ Jaktträningshelg 30 maj-1 juni med Ingrid och Katarina från skellefteå, Keron var en riktigt duktig kille... Sista dagen på kursen fick vi gå ett fignerat jaktprov, jag och Keron gick öppenklass med Bosse och Sussan. Han löste dirrigeringen superfint, duktig på söket...Men är lugnet vid markeringar vi behöver hitta till...Vi är på väg! (synd att jag missade utställningen i Piteå denna helg, Kerons släkting "Lussac" kammade hem BIR båda dagarna! Hade vart så kul att få träffa han och matte Jorun...) -Otroligt givande helg!!

¤ Jaktträning  för unghundar i helg med våra vänner från Norge, här skulle ju Fyra vara med..men hon fick inte pga löpet, så tog med Keron för att få inspiration och lära mig själv. En övning som jag tog med mig var målbilder (tre exempelvis), åsså bestämmer jag vilken hon får hämta..En övning man gjort själv, men kanske först nu som jag såg hur mycket den ger! .Behövlig övning för tjejen, hon är lite som Keron -KAN SJÄLV! Men känns riktigt bra med henne... 

Har tränat på egen hand med Fyra...Hon är så duktig, tycker jag..börjar försvåra lydnadsövningar och stadgeövningar..utmanar henne mer. Hon har blivit mycket mer mogen efter löpet, Lillfrida fungerar som figurant, får gå med mig och Fyra medan dummisar kastas...Åsså får gamla damen skutta iväg för att hämta dem...Fyras förväntan får aldrig bli för hög, känns som att jag är på rätt väg med henne. Hon har riktigt bra fart in till mig med dummisarna och hon blir mer och mer säker på linjetagen. Hon stannar och sätter sig snabbt på stoppsignalen, fortfarande på inlärningsfasen där.


Vi har även tränat viltspår...Kan ju berätta om dagens (tyvärr ingen bild -kommer senare). Lade ett öppenklass-spår åt Keron i går vid 17 tiden. Blod, klöv...ja...å gick det i dag vid 12. Det som var utmanande i det hela var att det kommit en halv decimeter snö!!

Inget lätt spår för Keron....Jag hjälpte honom tillbaka till spåret en gång (mest för att jag inte kunde låta honom ringa så stort eftersom det var ett brant dike i vägen -matte skulle aldrig kommit levande därifrån..) OCH HAN KLARADE DET!!!

Jätteroligt, samtidigt tror jag inte det är bra uppladdning inför helgen (prov)...han kommer förmodligen inte se utmaningen i spåret, och göra 10 andra saker (säkerställa de levande älgarnas spår, kolla om någon björn luffsat förbi... medan han väntar på sin söliga matte -som ju går i domarens takt)..!


Bilderna nedan tagna av Pia Fors! Se hennes hemsida www.mincados.se















Från vårat låtsas "öppenklassprov"...




Kommentarer
Postat av: Rimset

jag har åxå bitit av kopplet när Tuva löpte... =) rätt duktiga vi är ändå keron ;) blink

2008-06-09 @ 18:30:25

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0