Träning

Vi körde ut i myrmarkerna....hundarna fick rastas ca 20 minuter, sen tänkte jag köra jakt med alla tre. Men, det fanns inte en möjlighet att stå still, svart i luften av knott!!! Till och med Keron fick spel -han flydde in i bilen när jag öppnade en av bakdörrarna...hoff!

Så vi körde tillbaks till stan och upp på Luossa...där blåser det, öppna marker och lagomt med störning när någon enstaka turist vandrar förbi...

Keron
Vi började med ett minisök, två dummisar som jag lagt ut när Keron var i bilen. Helt supermotiverad kille, höll sig bra i området....det vi igentligen fokuserar på är att utan någon som helst tvekan komma in med dummin -Keron har diverse saker för sig innan ibland...(min träning från början som falerat). Första tog han en liten sväng med för att leta vidare...men han lyssnade när jag bad honom om att komma in...

Sen körde vi dirrigeringar, linjetag....lade ut två på långa avstånd...skickade på den första, när den var inne lade jag ut en till...han fick alltid hämta den som INTE lagts ut senast. Nåväl....heeelt otrolig fart, inga andra påhitt på vägen....En gång blev det svårt för honom att veta vart en dirrigering låg. Så då testades stoppsignal och lyssning på tecken....han litade på mig och tog högertecknet, sprang på rak linje, hittade dummin nästan 20 meter bort -och fick en kram!

Älskar att se hans motivation....men vet också hur farligt det är, hur mycket vi måsste hitta lugnet.

Fyra
Har mognat väldigt mycket. Vi körde stoppsignal, stadga, förflyttningar och litet sök. Även med henne är jag fokuserad på inlevereringarna av dummisarna, själva söket är sedan lätt att utveckla. Kändes bra med Fyra, hon är så lugn -och har sådan fart vid arbete. Vid andra söket visste hon att det låg en till en bit bort, såg på henne att hon hade en minitanke att kanske kolla vart den andra ligger också, behövde bara göra inkallningssignalen så fick jag henne på rätt spår igen! 

Men bra inlevereringar och bra avlämningar...ändå hennes lugn jag uppskattar mest....i kombination med farten när jag ber henne hämta :)

Lillfrida 
Jaha, och hur taskigt var inte det här då? Bara för att det var massa knott på det tänkta träningsstället och sedan blåste så matte fick ont i öronen (glömde buffen hemma) så blev det ingen träning alls för Lillin!! Gamla damen, lovar att gottgöra det....Lillin var besviken, det bästa hon vet är att träna....och få frollic som belöning!








/Veronica

Kommentarer
Postat av: eran mor

Kerko tål alltså inte de små svara, stackars liten och lillis kanske var nöjd om hon fick en frollis ?

2008-07-10 @ 19:45:29

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0