jag och mina svampar

Sanna har varit förbi och vi pratade om saker som hänt, naturligtvis blev det en del hundsnack åxå, jag bjöd på te och det hela var trevligt....

Hundarna är helt slut efter dagens skogspromenad, jag plockade svamp och blåber, tränade på att förstärka kanarellintresset på olika ställen, först placerade jag svampem på stigen och visade vart den var, när hunden nosar vid den får den beröm, sen placerade jag ut svampen i mossan och lät hundarna själv leta upp den och gav beröm då dom hittade den.

Tuva tror dock att jag är nån slags gud, MATTE VET ALLT OCH KAN ALLT, därför har hon en förmåga att ständigt be mig om hjälp, hon är rätt härmig utav sig åxå, plockar jag blåber kommer hon och ställer sig bredvid mig för att själv plocka blåber och äta upp dom, plockar jag hallon, då ska Tuva åxå plocka hallon. Därför är hon mycket intresserad även när jag plockar svamp, hon gillar svampplockning, för då får man froolic ;>) Alla dessa egenskaper är på gått och ont, de får inte bli överdrivna på ngt sätt!!!!

jag ska strax lägga mig under täcket och läsa "Skjut inte hunden" tycker sååå mycket om den boken, den får även mig att må bättre, det är suuper! jag använder operant inlärning både på alla djur och min Sambo.....

Operant inlärning
Med operant inlärning menas att hunden påverkar sin egen situation baserat på kunskap genom associationer mellan handlande och yttre händelser. Den allra vanligaste operanta träningsmetoden är klickerträning. 

Dessutom använder jag det på mig själv och det är RIKTIGT svårt, men jag ser små framsteg där åxå, försök få mig att göra ngt med en negativ attityd och ni misslyckas totalt.... då gömmer jag mig under täcket till faran är över. Det är nog där min telefonskräck grundats, att få dödsbud via telefon är INTE roligt, inte heller tjat och gnäll och pekpinnar. Tillslut har jag börjat sluta svara i telefonen och får ångest så fort jag hör den, därför kan det vara svårt att få tag på mig stundtals gånger.

jag tycker mycket om att vara i skogen och plocka bär å sånt som ni nog förstått, förut när jag plockade bär gick jag hem och min fars sambo tillagade underbart goda pajjer eller gjorde fluffig klappgröt. Detta gjorde att jag fick en possitiv energi av att plocka bär ;)

ja, man kan räkna upp tusen situationer där detta spelar roll, det tänker jag inte göra, men börja själv fundera, och du kan hjälpa både dig själv, dina djur och medmänniskor till ett tryggare, varmare och ljusare liv.

ha det!

Kommentarer

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0