Foderdjungeln och kräsna byrackor

Magnussons            samt      Orijen  

I vanliga fall beställs Magnussons KRAV - märkta hundfoder till hundarna via postorder, nu hann jag inte beställa, utan åkte till Jennys hund och katt i Valbo för att köpa hem en säck (dom har inte magnussons). 

Tuva, som iof äter allt och lite till skulle bli överlycklig av att få okokta makaroner tillåme, nu ger jag henne inte det såklart som nog alla förstår =) För mig är hundmat en otrolig viktig del, att hitta rätt foder som uppnår alla mina förväntningar är INTE lätt.  hellst när det är så att fröken Tuva har hudproblem och herr Snapphane är världens kräsnaste varelse i universum (han delar första plats med huskytiken Lola;) ...

Jag har provat allt från Pro Plan,  Eagle pack, ANF och listan kan göras onödig lång. är det inte det ena så är det det andra som gör att jag måste byta foder. Det främsta skälet är och förblir Rimset, Snapphanen som spottar ut ALLT ur munnen första gången han smakar på det (med en grimach som skriker ÄCKLIGT). Ja, han FÖRUTSER och ANTAR att saker och ting SKA vara äckliga, vare sig det är oxfile eller torrfoder. Det ska utvärderas, luktas, inspekteras, smulas, smakas av osv...........

Testresultatet är alltid lika spännande, det är även lika spännande att se hur länge fodret håller i längden, för det är MYCKET avgörande för Rimset, om han vill byta foder eller ej!

Han gillar INTE kemikalier och därför har KRAV - märkta fodret blivit det vi fastnat för, både han jag å Tuva. Vi har hamstrat på oss KRAV - märkta kex åxå, såå vi har tänkte vi, och än kan vi hitta dessa kex i burkar vi inte visste fanns på ställen vi glömt bort att vi hade. Det blir en lika stor överraskning varje gång =D

Men nu ska jag TESTA ett annat foder då, nämligen ORIJEN, har hört både possitiva och negativa sidor om detta foder, blandannat att fettmängden är för liten (går att fixa med matolja)....

Å andra sidan har Rimset aldrig ätit SÅÅÅÅ BRA som han gör nu, hundarnas avföring ser dessutom mycket bra ut på alla sätt. han har börjat tigga mat, precis som huskien Lola gjorde ibland smäller han tassen på matskålen så det låter och väsnas (dom är så lika varandra). Vi har haft fodret några dagar, så det ska bli roligt att se vad Rimset tycker om fodret i det lååånga loppet, samt se hur det påverkar hundarna.... Här ska utvärderas!!!! Både av mig och hundarna antar jag ;)

Kom gärna med synpunkter!!!! 

                                           

Kommentarer

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0